AMD Ryzen 7 – 2 týdny po vydání
Málokteré uvedení procesoru nebo grafické karty na trh vzbudilo takové vášně, jako se to podařilo AMD vydáním prvních procesorů Ryzen 7. Nechyběla obvinění ze zaujatosti mezi recenzenty, byla zpochybňována samotná metodika testů, protože se výsledky v mnoha případech od sebe dost lišily, hlavně ve hrách. Zároveň se vynořila spousta spekulací a důvodů, které měly vysvětlit a omluvit nevyrovnaný herní výkon Ryzenů, po 2 týdnech od vydání se přeci jen podařilo některé spekulace vyvrátit.
Za všechno může plánovač ve Windows 10, který nerozezná skutečná jádra od vláken
Asi nejrozšířenější teorií byla nepřipravenost Windows 10 na novou architekturu procesorů Ryzen, kdy se doufalo, že případný patch Windows přinese velké zlepšení výkonu. Tyto spekulace nakonec vyvrátilo samotné AMD dnešním prohlášením, ve kterém uvádí:
Prozkoumali jsme zprávy o špatném využívání a přiřazování vláken procesorům Ryzen. Na základě našich zjištění v AMD věříme, že plánovač ve Windows 10 pracuje s architekturou Zen správně a v současné době si nemyslíme, že existuje problém se správným využíváním logických a fyzických jader ve Windows 10.
Ryzen má větší výkon ve Windows 7 než ve Windows 10
Opět rozšířená fáma, která měla potvrdit špatné využívání Ryzenu ve Win 10, vznikla na základě měření jedné nebo dvou her, které měly ve Windows 7 o něco vyšší FPS. Nicméně se objevilo několik testů, ve kterých většinou jedna stará hra typu CS:GO sice běží o něco lépe ve W7, ale zároveň naprostá většina ostatních má lepší nebo stejný výkon pod Windows 10. Vyjádření samotného AMD:
Přezkoumali jsme dostupné, omezené poznatky, týkající se rozdílu výkonu procesorů Ryzen mezi Win 7 a Win 10. Nedomníváme se, že jsou způsobeny rozdílným přiřazováním vláken v obou Windows. Rozdíly ve výkonu způsobuje pravděpodobně různá softwarová architektura těchto dvou operačních systémů.
Dále AMD uvedlo, že již nyní existuje spousta aplikací, které využívají správně jádra a vlákna procesorů Ryzen, ale na druhou stranu i programy, které budou vyžadovat lepší optimalizaci. AMD se snaží na těchto problémech spolupracovat a rozeslalo tak vývojářům po celém světě cca 300 systémů.
Řízení spotřeby ve Windows 10
Tento problém skutečně existuje a AMD doporučuje zatím používat v nastavení Možnosti Napájení: Vysoký výkon, při ponechané Rovnováze, Windows 10 agresivně uspávají jádra, což způsobuje větší prodlevy při jejich opětovném zapnutí. Stejně tak v nastavení Rovnováha nemůže Ryzen v 1 ms intervalech měnit napětí a frekvenci, jak mu umožňuje architektura a dochází opět k vyšším latencím.
AMD proto zatím doporučuje pro hry a náročné aplikace používat nastavení Vysoký výkon, v prvním dubnovém týdnu by měl být dostupný patch, který umožní větší a konzistentní výkon i pod Rovnováhou.
SMT – Multi-threading
AMD také prověřovalo zprávy, podle kterých měl zapnutý SMT snižovat výkon v několika hrách. AMD na základě zkušeností očekává, že by SMT měl mít neutrální nebo pozitivní účinek na většinu her, jako příklad uvádí tyto tituly: Arma 3, Battlefield 1, Mafia III, Watch Dogs 2, Sid Meier’s Civilization VI, For Honor, Hitman, Mirror’s Edge a The Division…
Toto v podstatě potvrdily i nezávislé testy, kdy vypnutí SMT v 16 hrách mělo za následek zvýšení průměrných FPS ze 111 na 114…
U her Deus Ex: MD, F1 2016, Far Cry Primal, Gears of War 4, GTA V, Overwatch a Total War: Warhammer došlo po vypnutí SMT k zvýšení výkonu, ale naopak v hrách Arma 3, Battlefield 1, Mafia III a Watch Dogs 2 došlo k poklesu FPS a na hry Civilizace IV, For Honor, Hitman, Mirror’s Edge Catalyst a Division nemělo vypnutí Hyperthreadingu vliv.
AMD tak vidí možnosti v optimalizaci jednotlivých aplikací, které zatím nevyužívají SMT správně a pracuje na některých změnách, které umožní hrám lépe porozumět rozložení jader a vláken v procesorech s architekturou Zen.
Shrnutí
Žádné všeobecné zázračné zvýšení výkonu ve hrách pravděpodobně v nejbližší době u Ryzenů neočekávejte. Spíš může docházet k optimalizaci jednotlivých problematických her, což spolu s vyladěním základních desek, které se zatím také potýkají s mnoha problémy může přinést v průměrném herním výkonu nejspíš pár procent navíc.
Takže hrubou představu o tom, jestli se nové procesory Ryzen hodí pro vaše potřeby si můžete udělat už dnes, osobně doporučují řídit se spíše výsledky měření, než předpověďmi některých věštců o konci 4 jádrových procesorů ve hrách a nutnosti 8 jader…Podobné řeči se totiž vedly i u nepovedených Buldozerů a nedávno jeden takový prognostik dokonce tvrdil, že časem FX 8370 „vyzrál“ a dnes je výkonnější ve hrách, pokud na takové tvrzení někde narazíte, odkažte dotyčného na test Core i5 2500K vs. FX 8370 – Is Sandy Bridge Still King?
Jak vypadá aktuální výkon Ryzenů zjistíte např. v nejnovějším testu na PClab.pl, dal by se jednoduše shrnout pořekadlem: Nejdřív práce, potom zábava. Pokud využijete výkon Ryzenu v programech jako HandBrake, Adobe Premier, Blender, čísla mluví jasně, pro vás bude nejvýhodnější nejlacinější Ryzen 7 1700, který totiž můžete bez problému přetaktovat na 3,8 GHz, při větším štěstí se dostanete i na 3,9 – 4 GHz, tedy na úroveň dražších 1700X a 1800X. Při tomto využití bude mít o cca 20% vyšší výkon než i7-7700K, navíc Ryzen má výhodu lacinějších B350 desek proti Z270.
Platí to ovšem i obráceně, jestli potřebujete PC vyloženě na hry, i7-7700K je zatím stále nejvýkonnější herní procesor a obzvlášť pro grafické karty GTX 1080 nebo 1080 Ti bude lepší volbou. Herní výkon Ryzenu je někde na úrovni podstatně levnější i5-6600K, navíc jeho nástupce novější i5-7600K, který v herním grafu chybí, by byl ještě o něco výše, zvláště pro přetaktování.
Na skutečnou konkurenci pro i5 od Intelu v herních PC si tak budeme muset počkat nejspíš do poloviny dubna 2017, kdy by se měly podle neoficiálních informací objevit procesory Ryzen 5 1600X – 6 jader|12 vláken a 1500X – 4 jádra|8 vláken. Nepotvrzená zpráva také uvádí, že po vydání Ryzenu 5 by měly 18. dubna vyjít refreshnuté grafické karty založené na jádře Polaris – RX 560, 570 a 580, které budou mít díky snad už vyladěnému výrobnímu procesu nejspíš o něco vyšší frekvence a lepší provozní vlastnosti než řada RX 400.
V té době by se měla také zlepšit dostupnost AM4 základních desek a zároveň i jejich stav, AMD totiž údajně poskytlo výrobcům vzorky Ryzenů z důvodů utajení jen pár týdnů před jejich uvedením na trh, takže se biosy ladí tak nějak za pochodu a stejně tak se čeká, až se z Asie dopraví větší množství vyrobených základních desek lodní dopravou, což také zabere několik týdnů, proto jsou na mnoha místech X370 desky nedostupné.
Zkrátka nástup nové platformy AM4 sebou přináší obvyklé problémy a v tuto chvíli by bylo nejrozumnější měsíc počkat, až se věci usadí, pokud čekat nechcete nebo nemůžete, zdá se, že i5 od Intelu ve hrách ještě nejsou na odpis. Vzhledem k dosavadním herním výkonům Ryzenů to nevypadá, že by byly výrazně horší volbou, i po příchodu lacinějších Ryzenů 5. Navíc nejlacinější Ryzeny 3 s pouze 4 jádry a 4 vlákny byly odloženy až na druhou polovinu roku, což může být červenec nebo také prosinec.
Je videt ze herní klasika I5 2500K má pořád co nabídnout i po tolika letech. Automaticky všechny starší I7 mají výkonově pro hry pořád co nabídnout od I7 2600 včetně Xeonu pokud se dají sehnat za rozumné ceny (včetně desek samozřejmě). Technicky vzato i I7 900 řada ale za cenu vyšší spotřeby a taktování. Ostatně to dnes řešily na jiném českém „nejmenovaném webu“ kde byl v průměrném výkonu od Nehalemu po Kaby lake na frekvenci 4,2ghz rozdil ve výkonu jednotlivých architektur pouhých 11,2%!!! Samozřejmě se za těch 9 let významně vylepšila spotřeba ale výkon I7 na stejné frekvenci jen velmi… Zobrazit celý text»
Ryzen CCX Performance: 2+2 vs. 4+0
https://www.youtube.com/watch?v=Rhj6CvBnwNk