Greedfall – recenze
Zřejmě nejobsáhlejší recenze PC hry Greedfall (nejen) na českém internetu, která kromě podrobného zhodnocení různých aspektů hry obsahuje i množství tipů na to jak rozvíjet vaši postavu, stejně jako popisy herních mechanik, fungování a historie zdejšího světa a podrobné popisy jednotlivých národů a vašich společníků. Zkrátka vše co potřebujete o Greedfallu vědět, nejen před jeho rozehráním jsem se pokusil vměstnat do tohoto jednoho článku, který doufám poslouží jako ultimátní zdroj informací o této hře v češtině…
Žánr | Vyšlo | Čeština | Vývojář | Steam Spy | Metacritic |
---|---|---|---|---|---|
3D Akční RPG | 10.9. 2019 | Ne | Spiders | 50 – 100 tisíc | 73|8 |
Obsah článku
- Příběh
- Společníci
- Frakce
- Hratelnost
- Vývoj postavy
- Atributy
- Talenty
- Bojový systém
- Grafika
- Animace
- Zvuk
- Závěrečné hodnocení
Základní info
Greedfall je akční RPG z pohledu 3. osoby pro jednoho hráče, odehrávající se v mnoha různých, loadingem oddělených oblastech, takže nejde o RPG s otevřeným světem. Hra obsahuje akční bojový systém s možností pauzy, editor charakteru, vývoj postavy, systém společníků, možnosti vylepšování vybavení a zhruba 80 questů, dohrání pouze hlavního příběhu zabere zhruba 30 hodin, při plnění vedlejších úkolů se herní doba prodlouží na 50 – 60 hodin.
Greedfall byl vytvořen nezávislým francouzským studiem Spiders, které bylo založeno v roce 2008 některými původními vývojáři, dnes už neexistujícího studia Monte Cristo, po dokončení hry Silverfall.
Spiders nejprve vytvářeli na zakázku porty her pro konzoli Xbox, první částečně vlastní hru Of Orcs and Men vydali ve spolupráci se studiem Cyanide v roce 2012 a do roku 2016 stihli vydat nebo spíš vychrlit další 3 hry: Mars: War Logs(2013), Bound by Flame(2014) a Technomancer(2016).
Příliš krátká doba vývoje se zákonitě podepsala na kvalitě těchto her a žádná z nich nepřesáhla 60% hodnocení na Metacriticu. Stejný osud by patrně potkal i Greedfall, pro který byl původně plánován také pouze 2 roční vývoj, po mnoha jednáních s vydavatelem Focus Home Entertaiment se nakonec podařilo prodloužit dobu vývoje na 3 roky, což upřímně na takto rozsáhlou hru, vyvíjenou pouze 40 lidmi s rozpočtem kolem 5 miliónů € je stále dost hraniční termín.
Každopádně to umožnilo studiu Spiders vyladit hratelnost hry a přidat nové funkce jako taktickou pauzu v boji, větší větvení a provázanost questů, takže není divu, že Greedfal je prozatím jejich nejlépe hodnocenou hrou, se Spíše kladným hodnocením na Steamu – 78%, 74% u recenzentů a dokonce 80 od hráčů na Metacriticu.
Greedfall se zhruba 14 dnů od vydání stále drží mezi nejprodávanějšími hrami na Steamu, podle SteamSpy dosahují prodeje kolem 100 000 kopií, což sice není žádný rekord, ale i tak jde na v této době zahlceném Steamu o slušný úspěch. Vzhledem k oprávněným obavám hráčů ohledně předchozí kvality her tohoto studia, je navíc po pozitivních recenzích celkem pravděpodobné, že během slevových akcí prodeje ještě významně narostou.
Příběh
Bezpochyby největší předností Greedfallu je jeho rozsáhlý hlavní příběh s mnoha zvraty a odhaleními, stejně jako možnostmi hráče ovlivnit některá důležitá rozhodnutí, která výrazně změní budoucnost jednotlivých národů a postav. Hlavní příběhová linka se týká odhalení původce nemoci Malichor a nalezení léku, ale stejně kvalitní a důležité pro pochopení světa Greedfallu, odhalení minulosti ostrova Teer Fradee a také vaší postavy jsou i vedlejší úkoly, které vám zadávají vaši společníci a představitelé ostatních frakcí.
Bez těchto úkolů, které jsou často provázány s hlavní příběhovou linkou by hra byla doslova poloviční, takže rozhodně doporučuji úkoly společníků neodkládat a plnit je průběžně, zvláště u Kurta to může mít zásadní vliv na další vývoj událostí. Společníci v boji většinou zrovna neexcelují, ale jsou důležitou součástí příběhu hry a často vám poradí, případně přímo pomohou v rozhovorech s představiteli nejen svých frakcí, pojďme si je tedy blíže představit.
Společníci
Kurt
Je váš bodyguard a učitel šermu, který byl pro vaši postavu a bratránka Constantina najat už před mnoha lety, původem jde o vojáka z frakce Coin guard. Jeho osobní úkoly považuji za nejlepší z celé hry a dobře provázané z hlavním příběhem, na způsobu jejich plnění a také rozhovorech s Kurtem bude záviset jak se vyvine jeho vztah k vaší postavě, můžete se spřátelit, v případě ženské postavy máte možnost navázat s Kurtem i romanci, stejně tak ho můžete i popudit, což obecně u člověka starajícího se o vaši bezpečnost není do budoucna nejlepší nápad 🙂
V boji byl Kurt pro moji De Sardet specializovanou na střelbu a bomby asi nejužitečnějším parťákem, funguje zkrátka jako klasický tank v těžkém brněním a s dvouručními zbraněmi, pokud mu je budete průběžně upgradovat, vydrží v boji na nohách většinou nejdéle. Společníci s vámi postupně levelují a zvedají se jim Atributy, na konci hry na 37. levelu mojí postavy tak vytuněný Kurt dával největší poškození z celé party a měl i nejlepší obranné statistiky, i z tohoto důvodu je dobré se s ním spřátelit, po dosažení „Friendly“ stavu poskytne vaší postavě 1 bod v Craftsmanshipu, což se hodí pro upgrady zbraní a zbroje.
Síora
Síora zastupuje zájmy původních obyvatel ostrova, jde o dcerou vůdkyně domorodého kmene Gaís rad, Blándid z vesnice Vedrhais a požádá vás o pomoc brzy po vašem příjezdu na Teer Fradee. Je užitečná hlavně při kontaktech s domorodci, kdy se často za vás zaručí, případně vám o nich poskytne informace a pomůže tak se splněním jejich úkolů.
Jelikož převážná většina úkolů ve hře souvisí s původními obyvateli ostrova, byla Siora často členkou mojí party, její osobní úkol je spojen s hlavní příběhovou linku, jeho další části jsou tak odsunuty až do doby, kdy dostatečně postoupíte v hlavním příběhu a je tak mezi nimi dlouhá časová prodleva. Což na rozdíl od ostatních společníků docela oddálí získání „Friendly“ statusu, případně navázání romance, které je možné bez ohledu na to, zda hrajete za muže nebo ženu, Siora zkrátka není příliš vybíravá 🙂
Její první quest je rozhodně zajímavý a obsahuje emotivní a působivou cutscénu, bohužel odsunutí možnosti pokračovat v jejím osobním úkolu až za delší dobu, celkové vyznění jejího osobního příběhu trochu snižuje. Stejně tak je vliv Siory a její přímé zapojení v hlavním příběhu celkem malé a nemohu se zbavit dojmu, že tato postava měla rozhodně větší potenciál, než byl tvůrci využit.
Siora v boji používá jednoruční zbraň, která má vždy očarování v podobě dodatečného elementárního poškození, jako jediná také může léčit a obnovovat brnění party, což může být pro hráče se zaměřením na šerm docela užitečné, díky menší enduranci má slabší obranu, takže může častěji končit na zemi nebo v bezvědomí.
Při mém hraní většinou s Kurtem jako tankem, mnou jako střelcem byla většinou 3 členem party, který občas potěšil obnovením zdraví a brnění a po upgradu vybavení vydržela přeci jen déle a dávala i slušné poškození, po dosažení přátelství poskytne bonus Vigor, což se hodí pro zvýšení kapacity inventáře a nebo dosažení jinak nedostupných míst.
Petrus
Nenechte se odradit prvním dojmem, jeho příslušností k Theleme nebo vzhledem, pokud mu dáte šanci, zjistíte že tento starý lišák nabízí dobré rady při řešení mnoha úkolů pomocí nenásilné, diplomatické cesty a jeho osobní úkol patří k nejzajímavějším ve hře, navíc se při jeho plnění můžete dozvědět důležité informace i o své postavě.
Pravidelně jsem ho zařazoval do party při jednání s představiteli Theleme, kdy pokud ho zapojíte do rozhovoru, dokáže příliš horlivé členy Theleme pěkně usadit, což vždy potěší 🙂 Zkrátka pokud chcete hrát za pravého diplomata a vše řešit nenásilnou cestou, měl by být otec Petrus stálým členem vaší party, jen ho vzhledem k válce nepustí do guvernérova paláce v Hikmetu, což patřičně sarkasticky okomentuje.
V boji jsem ho moc nevyužíval, ale má slušné podpůrné schopnosti, kdy vám zvýší odolnost brnění a celkem silný magický útok, díky vysoké enduraci může nosit nejlepší brnění ve hře, takže má i slušnou obranu.
Vasco
S Vascem se setkáte ještě na starém kontinentu v Serene a po připlutí na Teer Fradee se po Kurtovi stane vaším druhým společníkem. Je příslušníkem frakce Nautů a při plnění jeho osobního questu se můžete dozvědět víc nejen o jeho minulosti, ale i o Nautech jako takových. V boji je po Kurtovi asi nejužitečnějším společníkem, může přepínat mezi jednoručním mečem a pistolí, díky vysoké agilitě a accuracy tak dává celkem vysoké poškození.
Velmi se hodí jeho bonus po získání přátelství v podobě Intuice, kterou dobře využijete v rozhovorech a samozřejmě při jednání s Nauty. Osobně jsem Vasca po splnění jeho úkolů už moc nepoužíval a zdá se mi, že proti předchozím postavám pravděpodobně nemá ani tolik interakcí při plnění ostatních příběhových questů.
Aphra
Je posledním společníkem, kterého získáte při plnění questu pro Bridge Alianci, který je celkem zajímavý, ale její následující osobní úkoly jsou asi nejednoduší a nejméně propracované ze všech společníků, vzhledem k její státní příslušnosti může být užitečná při jednání s Bridge aliancí, ale osobně jsem měl s touto frakcí ve hře nejhorší vztahy, pokud byla možnost, tak jsem je střílel na potkání a po zlepšení moc neprahnul, takže jsem Aphru moc nevyužil.
Docela jsem se těšil, že ji využiji dobře v boji, protože měla stejné zaměření jako má postava a stvoříme tak ultimátní střelecký tým, bohužel v praxi to dopadlo tak, že Aphra hodila bombu a pokud jsem střílel…tak jen stála a nedělala nic, až když jsem přepnul na meč, začala konečně střílet, takže pro hráče-střelce je vcelku nepoužitelná, pokud máte jiné zaměření, může být naopak díky kombinaci bomb a pušky silným členem týmu.
Po spřátelení poskytne bonus Science, což se hodí při tvorbě lektvarů a pastí, vzhledem k příslušnosti k Bridge má zakázán přístup do guvernérova paláce v Saint Matheusu, takže se tam s ní nedostanete.
Frakce
Mimo vašich společníků mají v příběhu hry zásadní roli i jednotlivé frakce, hlavním posláním vaší postavy De Sardet je totiž diplomacie a řešení problémů mezi mnoha různými národy, které mají na ostrově Teer Fradee odlišné a často protichůdné zájmy. Často se tak dostanete do situací, kdy budete muset zvolit ke komu se přiklonit a většinou budete mít k dispozici i nenásilnou variantu, ale ta může být dostupná jen pokud investujete body do talentů Charisma a Intiuice, případně sebou máte vhodného společníka.
Vaše rozhodnutí mají vliv na reputaci u jednotlivých frakcí, pokud zvolíte, řekněme více přímočará řešení, můžete se dopracovat až k nepřátelskému statusu, což může samozřejmě ovlivnit jak hra dopadne. Já jsem hru dohrál se špatným vztahem s jednou frakcí, ale i tak jsem dosáhl pozitivního konce hry a s výsledkem mých rozhodnutí byl spokojen, pokud byste si ovšem znepřátelili více frakcí, mělo by to pravděpodobně větší negativní vliv na budoucnost jednotlivých národů i vašich společníků.
Autoři do hry vložili 6 hlavních národů, které mají odlišné cíle a zájmy a i uvnitř některých národů existují ještě různé názorové proudy, takže možností koho podpořit a koho potlačit budete mít ve hře dostatek, stejně jako příležitostí zásadně ovlivnit směřování jednotlivých národů, pojďme si tedy představit s kým se budete ve hře potýkat…
Congregation Of Merchant
Název domovského státu vaší postavy De Sardet by se dal přeložit jako Obchodní kongregace, asi nejblíže tomuto uskupení politickým uspořádáním byla v minulosti německá hanzovní města, tedy původně spolky obchodníků, které postupně získaly významný vliv a staly se nezávislými státy.
Kulturně je ovšem tento stát nepochybně inspirován Francií, ať už jde o jména postav nebo styl oblečení, ve hře se budete často setkávat s typickým třírohým kloboukem, který byl na vrcholu popularity ve Francii během 17. století a byl běžnou součástí civilního oblečení i vojenských uniforem, pláště a zdobené kabáty také jasně odkazují na barokní období Francie 17. století.
Kongregace si ve světě Greedfalu udržuje politickou neutralitu a nezapojuje se do války mezi Theleme a Bridge aliancí, i když se oba tyto státy snaží získat v kongregaci vliv, bohatství a také najatí vojáci z frakce Coin guard zatím umožňují tomuto obchodnímu společenství fungovat nezávisle.
I když se jim vyhnuly válečné hrůzy, jsou přesto naplno zasažení epidemií záhadné smrtící nemoci Malichor, nalezení léku je tak pro ně hlavní motivací pro zapojení se do kolonizace ostrova Teer Fradee, kde vybudovali město New Serene, název odkazující na Serene, hlavní město Kongregace na starém kontinentu, kde vaše dobrodružství začne.
Bridge Alliance
Vznikla na starém kontinentě před 200 lety spojením několika národů na obranu proti dobyvačným sousedům a postupně se díky silné podpoře vědy a výzkumu stala jedním z nejbohatších a nejsilnějších států. Jde o silně ateistický stát, který pohrdá náboženstvím a magií, což nepochybně přispělo k dlouhodobé válce s Theleme.
Aliance se na Teer Fradee snaží najít lék na Malichor pomocí svých nejlepších vědců, které do své hlavní základny na ostrově, města Hikmet, vyslala ze svého hlavního města na starém kontinentu Al Saad, přičemž díky svým metodám a obecnému pohrdání domorodci brzy vyprovokovala četné konflikty s okolními kmeny, přímému střetu s Theleme na Teer Fradee zatím nedošlo.
Kulturně je tento ateistický stát trochu paradoxně inspirován Osmanskou říší, hlavně stylem oblékání a jmény měst a postav.
Theleme
Silně náboženský stát, jehož víra je založena na učení legendárního Svatého Matheuse, který učil využívat magii světla a stal se tak zakladatelem náboženství uctívajícího boha nazývaného Enlighted (Osvícený).
Theleme byl původně malý národ, ale poté co začal s fanatickou oddaností šířit svoji víru a dobývat okolní země, stal se postupně významnou zemí a brzy vstoupil do vyčerpávajícího konfliktu s Bridge aliancí, který trvá už desetiletí.
Ani této zemi se nevyhnula nemoc Malichor, proti které jsou i její nejlepší léčitelé bezmocní, ale po objevu ostrova Teer Fradee uvěřili, že jde o stejný mystický ostrov popsaný ve spisech Svatého Luciuse jako poslední útočiště zakladatele jejich víry, Svatého Matheuse.
Theleme tak silně věří, že lék a vykoupení nastane, až se jim podaří konvertovat celý ostrov na svoji víru a s tímto cílem se zapojili do kolonizace Teer Fradee, kde založili město Saint Matheus.
Jméno Theleme může být inspirováno „mystickým“ učením Thelema, kulturně je tento stát nepochybně inspirován španělskými konkvistadory z období dobývání indiánských říší v Jižní a Střední Americe, ve hře například narazíte na jejich typické přilby.
Nauts
Nautové jsou nejlepšími námořníky a navigátory a mají tak přirozený monopol na námořní přepravu zboží a osob, proto jsou často najímání všemi ostatními státy a mají ve všech přístavech vyhrazené nezávislé lokality, plně pod svojí správou.
Nautové sice majíi svůj vlastní ostrov s hlavním městem, ale sami nemají zájem na zabírání dalších území, takže se věnují výhradně námořní dopravě ve službách ostatních národů.
Řídí se přitom svými zákony a pravidly, pomocí kterých získávají nové členy, pokud se dítě narodí na jejich lodi, stává se automaticky Nautem, bez ohledu na národnost jejich rodičů.
Jako protislužbu za jejich služby často uzavírají kontrakty na darování dětí od ostatních národů a takto rekrutují nové členy do svých řad.
Jméno této frakce může být inspirováno známou ponorkou Nautilus z díla J. Verne, jména postav pak odkazují na slavné portugalské mořeplavce, admirálka Cabral ze hry dostala jméno po skutečném portugalském mořeplavci Pedru Cabralovi, objeviteli Brazílie, společník Vasco byl zřejmě pojmenován po dalším mořeplavci Vasco de Gama, který jako první obeplul Afriku a otevřel novou obchodní cestu do Indie.
Další inspirací pro tyto námořníky bylo ale využití tetování s maorskými motivy, takže těžko říct jestli by skutečný Pedro Cabral bral své ztvárnění ve hře v podobě pokérkované ženy jako poctu 🙂
Coin Guard
Jde o nezávislé společenství žoldáků, kteří nabízejí své služby všem národům, ať už jako stráže, vojáci, bodyguardi nebo učitelé bojových technik.
Budete se tak nimi setkávat ve službách všech tří hlavních frakcí a ve všech jejich městech na Teer Fradee naleznete jejich kasárna a velitelství.
Coin Guard ve hře se zřejmě inspirovali skutečnými Lancknechty, což byli žoldnéři najímáni v 15 – 16 století do služeb různých vládců, společník Kurt má jako hlavní zbraň „Zweihander“, velký obouruční meč se kterým byli Lancknechti často zobrazováni.
Natives
Původní obyvatelé ostrova Teer Fradee mají vlastní víru a magii spjatou s touto zemí a žijí v mnoha různých klanech, které se liší svým přístupem ke kolonistům, někteří s nimi aktivně bojují, jiní se snaží omezit vzájemné kontakty, další pak mají zájem na spolupráci s nově příchozími osadníky.
Všichni také hovoří vlastním jazykem, který pro ně tvůrci speciálně vytvořili a některým dialogům nebo slovům tak hráč nerozumí, což přispívá k větší autenticitě.
Vizuálně jde o nejvíc fantasy rasu ve hře, ať už jde o různé barvy pleti domorodců nebo válečné barvy a zvířecí masky, kde se nejspíš tvůrci inspirovali u mnoha různých domorodých kultur, patrné jsou i keltské vlivy.
Hratelnost
Plnění Questů a level design
Z předchozích řádků je doufám zřejmé, že příběh hry patří k jejím největším přednostem, bohužel s hratelností už to tak slavné není, zde se už naplno projeví omezení, které si vyžádal menší rozpočet, počet vývojářů a krátký čas vývoje. Ve zkratce by se dala hratelnost hry shrnout jako spíše jednoduchá a časem i repetetivní.
K tomu přispívá i design questů, který jede celou hru podle jednoduché šablony, promluv si s někým, dojdi na označené místo, bojuj, seber svítící „příběhový“ předmět, vrať se, promluv si s někým, dojdi na označené místo atd. Hratelnost někdy oživí sledování NPC, případně vyřešení správného postupu pro otevření dveří do svatyně, ale těchto jiných úkolů ve hře moc není a jsou také hodně jednoduché.
K postupně narůstající únavě z plnění questů přispívá i level design, který se skládá z jednotlivých oddělených koridorů, které ale mají spoustu slepých odboček a i když zdánlivě jdete správným směrem a máte cíl na dosah ruky, nejednou dojdete k neprostupnému místu, ať už jde o skálu, les nebo v horším případě neviditelnou zeď a musíte se vrátit.
Greedfall bohužel neobsahuje minimapu, takže budete často především ve městech a speciálně v kasárnách, které stavěli nejspíš podle plánu bludiště, neustále nakukovat do mapy, což plynulosti hry také nepřispívá. Rychlé cestování je také možné jen z několika míst na mapě označených malým globusem nebo z táborů, které můžete na předem připravených místech najít a „postavit“.
Po splnění úkolu tak následuje otevření mapy a hledání nejbližšího místa odkud se jde teleportovat a často dlouhé vracení po stejné trase, kterou jste před chvílí přišli, myslím, že by hře prospěla alespoň možnost teleportu z jakéhokoli místa a také více otevřené mapy, místo úzkých cestiček, nebo alespoň tyto cestičky lépe propojit a výrazně snížit počet slepých konců.
I když jsou zadané úkoly z příběhové stránky zajímavé a máte motivaci je dokončit, časem se přeci jen při jejich praktickém plnění vytrácí nadšení a stávají se spíše rutinou, nutnou pro posunutí v zajímavém příběhu.
Vývoj postavy
Na začátku hry si můžete zvolit pohlaví a vzhled postavy v editoru, ale možnosti výběru tváře, vlasů, vousů a barvy jsou poměrně omezené, vybíráte z 5 – 6 možností, hráče běžně trávící při tvorbě postavy spoustu času, tak tento systém nejspíš moc nenadchne, ale přesto poskytne základní možnosti, jak si postavu přizpůsobit a výsledky jsou celkem koukatelné.
Skills
Po výběru vzhledu dostanete možnost vybrat si třídu postavy ze tří možností Warrior (Meče a Tupé zbraně), Magican (Magický prsten a Statis) a Technican (Střelné zbraně a Pasti). Tato volba vám odemkne první schopnost ve stromu Skills, který pak budete ve hře dále rozvíjet, ale díky vzájemnému kruhovému propojení máte více možností, jak se k jednotlivým skilům dopracovat a můžete libovolně kombinovat a postupně odemykat i skilly z jiných tříd.
Jeden bod skilu dostanete na každém novém levelu a také je můžete nalézt ve hře u Skill oltářů, takže pokud budete chtít postavu specializovat třeba jako já jen na střelné zbraně, pasti a bomby jak vidíte na obrázku níže, na 27. levelu jsem už měl všechno odemčené a body zbyly i na meče. Později už jsem ani nevěděl co z body a musel je investovat i do magie, i když jsem to původně neplánoval. Hru jsem dokončil na 37. levelu, ale body se vám přidělují až do 45.levelu, poté sice můžete levelovat až do 99. levelu, ale od 46. levelu už žádné body do rozvoje postavy nedostáváte.
Některé silné schopnosti označené většími kolečky můžete odemknout až pomocí 2 nebo 3 skill bodů naráz, takže musíte např. 3 levely šetřit body. Levely můžete uměle „grindovat“ v Aréně, kde dostáváte zkušenosti za zabití příšer, takže pokud jste nedočkaví, můžete si progres postavy takto uspíšit, ale nutné to není.
Attributes
Ve hře máte možnost rozvíjet 6 vlastností, které ovlivňují bojové schopnosti postavy, na rozdíl od skillu zde dostanete 1 bod pouze jednou za 3 levely, takže se rozhodně vyplatí přednostně investovat do vlastnosti, ovlivňující primární bojovou schopnost vaší postavy. Vlastnosti také ovlivňují jak kvalitní zbraně a brnění budete moci používat, nejkvalitnější zbraně a brnění ve hře vyžadují úroveň atributů na úrovni 4 – 5.
Strenght (síla)
Zvyšuje poškození brnění a šanci na omráčení u všech sečných zbraní, vhodnější je ale spíše pro tupé zbraně jako palice, palcáty a sekery. Omezuje jak kvalitní a silné tyto tupé zbraně budete moci používat. Pokud vašeho „diplomata“ plánujete jako drtiče brnění ohánějícího se dvouruční palicí nebo jednoručním palcátem, vyplatí se rozvíjet Sílu jako vaši primární vlastnost.
Agility (obratnost)
Zvyšuje celkové udílené fyzické poškození pomocí všech sečných zbraní a zrychluje generování úrovně Fury, které posléze spotřebujete při speciálních útocích. Agility byste měli rozvíjet pokud chcete aby vaše postava mohla používat nejlepší jedno i dvou ruční meče ve hře a dosahovala s nimi nejvyššího poškození.
Accuracy (přesnost)
Zvyšuje poškození udílené střelnými zbraněmi, pastmi a bombami a umožňuje vyzbrojit se nejlepšími puškami a pistolemi ve hře. Osobně jsem primárně investoval do této schopnosti a v průběhu hry na Hard obtížnost byla většina bojů kromě nejsilnějších bossů až moc jednoduchá, většinu normálních příšer a lidí ustřílíte, než se k vám vůbec přiblíží…
Endurance (odolnost)
Zvyšuje zdraví postavy a balance tj. odolnost ke sražení na zem nebo omráčení, umožňuje také používat silnější brnění. Odolnost je spíše sekundární vlastností, ale pokud si budete chtít nasadit alespoň trochu slušné brnění, investování bodů do této vlastnosti se nevyhnete.
Willpower (síla vůle)
Zvyšuje množství Magic points (many) a trvání kouzla, umožňuje také nošení nejlepších amuletů a náhrdelníků ve hře, užitečné pro magicky zaměřené postavy využívající primárně Statis(znehybnění) a léčitelské| obrané skily.
Mental Power (mentální síla)
Zvyšuje sílu poškození kouzly a umožňuje nošení nejlepších magických prstenů ve hře, primárně určené pro útočné kouzelníky pro zvýšení poškození kouzly pomocí magických prstenů ve hře.
Talents
Talenty hrají v Greedfallu důležitou roli a všech 6 se vám bude v průběhu hry rozhodně hodit, bohužel zvyšovat je můžete pouze 1x za 3 levely, takže je všechny nemůžete dostat na nejvyšší úroveň a budete si muset vybrat. Dobrá zpráva je, že některé kusy oblečení mají bonus 1 úrovně talentu a stejný bonus přinesou také společníci po získání jejich přátelství, takže vhodnou kombinací oblečení a party vám může stačit v podstatě pouze 1 investovaný bod do každého talentu a stále budete mít možnost je využívat jako kdybyste je měli na max. 3.úrovni.
Charisma
Vám umožní přesvědčit protivníky v rozhovorech aby vám sdělili důležité informace nebo se s její pomocí můžete často vyhnout boji, takže si nezhoršíte reputaci u různých frakcí nebo společníků, navíc zvyšuje poškození, které udělují společníci v partě během bojů. Zkrátka za charismatického vůdce se bojuje z větší chutí a obchodníci takovému štramákovi navíc ještě ochotně sníží ceny.
O 1 bod se vám zvýší charisma pokud si obléknete plášť a další bod získáte, když máte v partě přátelsky naladěného Petruse, pak by vám stačil pouze 1 investovaný bod do charismy pro získání 100% šance na úspěch v rozhovorech. Charisma totiž funguje náhodně jako hod kostkou a i když vidíte 50% – 75% šanci na úspěch u odpovědi v dialogu, stále můžete selhat, samozřejmě to můžete i zneužít a opakovaně loadovat dokud neuspějete.
Intuition (Intuice)
Další užitečný talent najde uplatnění při rozhovorech, kdy si pomocí intuice zpřístupníte jinak nedostupné odpovědi a možnosti, opět se hodí převážně pro vyhnutí se násilnému řešení situace. Stejně tak snáze najdete místa, kde je možné sbírat suroviny a zvýší se i jejich množství, stejně jako množství předmětů, co vypadne z poražených nepřátel. Vyšší Intuice navíc zvýší množství surovin, které získáte recyklací nepotřebného vybavení a v několika questech pomocí intuice najdete skrytou cestu do nepřátelského tábora.
1 bod do Intuice vám přinese klobouk „Discoverer hat“ , i když ten je pouze součástí Adventurer DLC, které bylo zdarma jen pro předobjednávky, ale například na Steamu je stále součástí základní hry, takže ho nemusíte dokupovat zvlášť. Tento klobouk jsem v podstatě nesundal po celou hru, jiná pokrývka hlavy takový bonus nenabízí a navíc i dobře vypadá. Další bod do Intuice vám přinese Vasco pokud ho máte v partě a jste s ním přátelé.
Vigor (Vitalita)
Umožňuje dostat se na místa jinak nedostupná, kde můžete najít truhly nebo si tak zkrátíte cestu v rámci questu, kde můžete přeskočit nebo vyšplhat tam, kam byste se bez Vigoru jinak nedostali. Možná ještě užitečnější je zvýšení kapacity inventáře o 100 na 2. a 3. úrovni Vigoru, takže pokud sbíráte vše, na co narazíte, bude se vám vyšší level Vigoru hodit, také zrychluje regeneraci zdraví a many mimo boj, což upřímně může spíš občas ušetřit lektvar, než že by to poskytlo nějakou zásadní výhodu.
1 bod do Vigoru můžete získat při upgradu spodní pozice brnění a další bod dostanete od Siory, pokud se stane vaší kámoškou.
Science (Věda)
Pokud hrajete za střelce a používáte i pasti nebo po nepřátelích vrháte výbušné lektvary, bude se vám science velmi hodit, protože vám na vyšším levelu umožní vyrábět potřebnou munici(ammo) a všechny nejsilnější lektvary, výbušné lahve a pasti, navíc vám sníží i množství spotřebovaných surovin při výrobě.
Při výrobě munice na 1 vyrobené Ammo ve skutečnosti dostanete 5 střel, takže pokud chcete navýšit zásobu střeliva o 100, stačí vám vyrobit jen 20 Ammo, bohužel si nejsem jistý jestli to tak funguje i na nižším levelu science, protože jsem si toho všiml až později ve hře.
Rozhodně se vyplatí mít po ruce jeden lehký oblek s upgradem, který poskytne 1 bod do Science a při výrobě si ho nasadit, další vám přinese po spřátelení Aphra, jen připomínám abyste bonusy společníků aktivovali, musíte je mít zvolené mezi 2, kteří vás doprovází, i když „craftíte“ v táboře, kde stojí všichni.
Craftsmanship (Výroba)
Pokud vás vylepšování zbraní a brnění baví bude se vám tento talent rozhodně hodit, osobně jsem tak strávil ve hře docela dost času, ale hra nabízí i možnost nechat si vylepšovat vybavení za peníze u kováře, takže teoreticky byste do tohoto talentu investovat nemuseli.
1 bod do výroby můžete získat pomocí rukavic „Goldsmith Gloves“, i když ty jsou opět jen součástí Adventurer DLC, stejný bonus mají i „Blacksmith gloves“, které najdete v rámci questu v dolech, další bod vám přinese společník Kurt.
Lockpicking (Vyháčkování zámků)
Ve hře naleznete množství zamčených truhel, které bez tohoto talentu neotevřete, stejně tak se hodí i při některých úkolech, kdy nebudete muset shánět klíč, například ve vězení 🙂 Měl by umožnit i odstraňování nepřátelských pastí, ale na ty jsem narazil tak 2x za celou hru, takže…
1 bod můžete získat při upgradu spodní pozice brnění pokud zvolíte tuto možnost, navíc dostanete +6% rychlejší generování Fury, takže u bojových brnění jsem většinou upgradoval s bonusem na Lockpicking a to je vše, žádný společník ve hře se zřejmě neživil zlodějinou, takže od nich tento talent nedostanete, stejně tak není ani další vybavení s tímto bonusem.
Na startu hry v Serene se tak celkem vyplatí dát první bod do tohoto talentu, protože na začátku hry se hodí každá otevřená truhla, údajně má také Kurt brnění s tímto bonusem, takže pokud si oblečete jeho brnění, teoreticky byste mohli investovat do jiného talentu a stále mít možnost otevírat zámky i v prologu v Serene.
Shrnutí vývoje postavy
Samozřejmě s vývojem postav ve starších propracovaných RPG se Greedfall moc měřit nemůže, ale i tak nabízí celkem solidní škálu možností jak si rozvíjet postavu podle svých představ a většinu schopností dobře zužitkujete při hraní, takže tam nejsou jen do počtu.
Pokud nebudete grindovat v Aréně a splníte většinu questů, dokončíte hru pravděpodobně do 35. levelu, takže budete mít dostatek Skill bodů pro namaxování jedné třídy ve Skill stromu a ještě vám zbude, u atributů a talentů už se budete muset více rozmýšlet a vybírat i podle zamýšleného stylu hraní a vyplatí se předem počítat i s dodatečnými bonusy vybavení a od společníků, osobně jsem do žádného talentu neinvestoval 3 body a maximálně využíval těchto dodatečných bonusů.
Bojový systém
Obsahuje prakticky všechny „konzolové featury“ které osobně nesnáším, jako autolock na nepřátele, automatické míření, ne s puškou opravdu nemůžete mířit a jen spamujete tlačítko střelby wtf?, poněkud kostrbaté animace a při bojích s obřími bosy i patřičně zprasenou kameru, která občas dělá psí kusy.
Takže začátky ve hře pro mě byly docela těžké a při prvním boji s bossem jsem málem rozmlátil klávesnici, což už se mi pěkně dlouho nestalo, ale jak se říká, člověk si zvykne na všechno a časem jsem tento systém tak nějak akceptoval. S vytuněnou puškou, pastmi a bombami byl výsledný dojem z boje občas i uspokojivý, obzvlášť když narazíte na machrující „držkaté“ NPC, které během několika sekund rozstřílíte a pošlete k zemi.
To se nedá říct o běžných kreaturách, které jsou pravidelně rozmístěny na vašich cestách, ty už byly časem spíše jen otravné a vyloženě zdržovaly od jinak zajímavých questů. Nějakou výzvu a taktiku už představují boje s bossy, které jsou většinou součástí příběhových úkolů, zde už vás nejspíš budou bolet prsty od spamování útoku, uhýbání a krytí.
Celkem se hodí i taktická pauza, i když vzhledem k tomu, že neumožňuje oddálení kamery pro lepší přehled o bojišti, ani zadávání příkazů vašim parťákům, o nějaké „taktice“ se moc mluvit nedá, spíše se hodí pro zadání speciálních útoků a schopností, u kterých nemáte nastavené nebo si nepamatujete klávesové zkratky nebo pití lektvarů a hlavně odpočinutí prstů.
Hra používá i systém brnění zobrazený modrými štíty u lifebaru, které byste měl nejprve nepříteli zničit a poté začnete udílet větší poškození, můžete toho využít při používání meče, kdy můžete přepínat mezi dvěma zbraněmi, takže teoreticky by bylo výhodné mít jednu zbraň, která maximálně poškozuje brnění a druhou dávající největší celkové poškození.
Takto přepínat můžete pouze u chladných zbraní, u pušek máte v boji k dispozici jen jednu právě používanou střelnou zbraň, kterou během boje nemůžete měnit, jinak samozřejmě v boji můžete libovolně používat ostatní schopnosti jako pasti a házení výbušných směsí, statis a defaultní útok, který je vždy mečem, případně prstenem u kouzelníků.
S mečem máte k dispozici základní útok a krytí, které odvrací část útoku na nepřítele, takže teoreticky můžete pro vítězství jen spamovat krytí, není zde totiž žádná stamina a krytí odvrací i střely a nejspíš i magické útoky, dále můžete uhýbat pomocí shiftu, vyplatí se co nejdřív aktivovat skill na kotrmelec(dvakrát shift), který vám umožní odrolovat na delší vzdálenost, ten jsem poměrně často využíval.
Při normálním útočení se generuje Fury, které po naplnění lišty s písmenem Q umožňuje používat speciální silné útoky nebo házet bomby, rychlost tohoto generování můžete ovlivnit i při upgradech zbraní a zbroje, případně použitím speciálního lektvaru.
Na začátku hry jsou užitečné i pasti, které zpomalují nepřátele a umožní vám udržovat si odstup, ale postupem času už jsem je s výjimkou soubojů s bossy nevyužíval, protože už jaksi nebyly potřeba a bylo celkem zdržující je před bojem umísťovat a případně nespuštěné opět sbírat.
Plížení
V boji a při plnění některých questů můžete využít i Plížení, které má bonus za kradmý útok zezadu, celkově jde o jednoduchý systém, který naštěstí registruje jen hráče, takže vám to společníci nekazí, pokud se dostanete do zorného pole nepřítele, objeví se symbol oka, které se postupně vyplňuje a pokud se nestihnete schovat, následuje odhalení a boj.
Plížení mě celkem bavilo a docela často jsem je využíval při zahájení boje a občas si vyhrál a pokoušel se zlikvidovat celou skupinu nepřátel v tichosti, při plnění úkolů vám navíc umožní vyhnout se boji abyste nenaštvali své společníky, pokud se plížíte mezi příslušníky jejich frakce, takže za mě jde o solidní rozšíření možností boje.
V boji můžete také využívat množství lektvarů, které vám zvýší balance, rychlost pohybu, generování Fury, odolnost, ale kromě léčivých, obnovujících brnění a občas lektvaru na plížení a vyléčení otravy jsem je pravidelně nepoužíval, protože zkrátka nebyly potřeba.
Grafika
Hra běží v starším API DirectX 11 na Silk enginu vyvíjeném interně přímo ve studiu Spiders, původně jde o licencovaný PhyreEngine od Sony, který je dlouhodobě modifikován a běží na něm všechny dosud vytvořené hry tohoto studia. Engine podporuje spoustu moderních funkcí, takže dokáže vyrenderovat vizuálně působivou krajinu s poměrně kvalitním osvětlením a některá místa ve hře si vizuálně nezadají se současným standardem.
Stejně tak města jsou z vizuální stránky působivá a navozují majestátní dojem, bohužel při bližším zkoumání si brzy všimnete, že zvláště interiéry paláců, kasáren, tavern jsou v podstatě ve všech třech městech shodné a využívají stejné assety. Do mnoha domů také nelze vstoupit a postavy se většinou ani nesnaží předstírat nějakou činnost, takže celkově po čase působí města spíš jen jako sice působivé, ale přesto pouhé kulisy.
O něco horší kvalita proti současné špičce je vidět hlavně na obličejích postav, ale nejde o nic tragického, povedené jsou naopak modely brnění a oblečení, které jsou velmi různorodé, takže by si každý měl najít svůj oblíbený styl a jsou i poměrně detailní. Modely zvířat a příšer s výjimkou bossů, kde autoři fantazií nešetřili, jsou spíše průměrné a časem působí trochu jednotvárně.
Galerie:
Zdroj: PC verze hry, obrázky pořízeny v nastavení: Ultra, 2560×1440, zmenšeny na 1920×1080 a upraveny pomocí JPEG komprese 75%
HW náročnost, optimalizace a bugy
Hru jsem odehrál na Ultra v rozlišení 1440p, kdy kombinace procesoru i7 6700 a Vegy 56 poskytla zhruba 40-60 FPS, což bylo bez problému hratelné, větší poklesy a záškuby byly patrné jen při nahrávání nových lokací, zvláště při rychlém cestování, kdy máte vždy mezi zastávku v táboře, kde můžete prodat nepotřebné věci, sestavit partu nebo upgradovat vybavení a mezitím se nahrává cílová lokace.
Pro rozlišení 1440p na ultra by tak ještě měly stačit karty zhruba o výkonu Vegy 56, tj GTX 1070, 1660 Ti, v 1080p pak bez problému Greedfall rozjedete na GTX 1060 nebo RX 580. Na procesor není Greedfall náročný a málokdy jsem pozoroval vytížení pouze 4 jádrové | 8 vláknové i7 6700 nad 50%, takže zde by problém nastat neměl.
Naopak se zdá, že paměť dokáže vytížit Greedfall naplno a alespoň občas zaplnil celých 8GB HBM paměti grafické karty i 8GB systémové DDR4…
Bugy
Co se týká bugů nemohu sloužit, celou hru jsem odehrál prakticky bez problému a jen jednou jsem se nemohl dostat na vyznačené místo v mapě, přesto že jsem použil startovní bod, kam mě nasměroval quest, nicméně stačilo se dostat na sousední lokaci na mapě a vstoupit do cílové lokace z jiné jižní strany, kde už jsem se na dané místo dostal.
Jinak všechny questy se aktivovaly a uzavíraly bez problému, příběhová linka také běžela jak měla, i když ostatní hráči hlásili problémy, kdy při určitém pořadí plnění questů nemohli pokračovat v příběhu a další chyby, ale jak už jsem psal mě nic podobného nepotkalo.
Animace
První dojem ze hry jsem měl vyloženě špatný, postava jakoby divně reagovala na ovládání a hlavně zastavení pohybu mně přišlo hodně nepřirozené, kamera se navíc někdy při pohybu docela nepříjemně pohybovala a houpala, takže když se objevil tento mod, neváhal jsem a nainstaloval. Potom byl dojem z rozpohybování hry o dost lepší, možná jsem si i částečně zvykl 🙂
U animace NPC si nepochybně všimnete efektu, který jsem pracovně nazval „Bacha šéf jde!“ protože pokaždé když vstoupíte do místnosti vidíte strnulé NPC, které se v mžiku rozpohybují a začnu předstírat nějakou činnost, to spolu s dramatickým otevřením dveří, které je mimochodem hodně „badass“ mě často spíše rozesmálo, než že bych to nějak extra řešil.
Rušivé mohou být pro někoho animace obličeje při mluvení, kdy postavy často vytváří podivné grimasy a moje elegantní diplomatka se v mžiku proměnila v podivnou pidizubku 🙂 takže pokud jste na lipsync citliví, Greedfall vás moc nepotěší.
Zvuk
V dnešní době už je bohužel standardem, že se český dabing ani texty ve hrách nevyskytují, takže Greedfall jsem hrál se zapnutým anglickým dabingem a titulky.
Hrál jsem za ženskou De Sardet, takže mohu hodnotit jen její dabing, který se stejně jako namluvení většiny postav ve hře příjemně poslouchal a většinou dobře odpovídal jednotlivým charakterům. Rušivě na mně působil jen přízvuk domorodců, ten spolu se zvláštně pomalovanými obličeji u některých vytvářel mírně retardovaný dojem.
Podle vaší odolnosti mohou časem působit otravným dojmem i stále stejné bojové hlášky společníků, které mají potřebu vypustit při každém zahájení boje, takže neustále budete poslouchat že „things are about to get dicey“ a „A bit of poison on my blade and lets go!“ v tomto ohledu je nejlepší Siora, která aspoň mumlá něco v domorodém jazyce, takže tomu nerozumíte.
Chápu že k povolání diplomata patří i řádné představení, ale potom co po 150 uslyšíte „My name is De Sardet. I am the legate of the merchant congregation.“ může to u některých slabších jedinců vyvolat jistou nevoli, zlé jazyky také tvrdí, že bez této věty by se obsah textů ve hře smrskl zhruba o polovinu 🙂
Co se týká hudby tak mám totální okno, prostě se mi po 50 hodinách strávených ve hře (se zapnutým zvukem) nevybaví žádný hudební motiv, což asi není moc dobře a nesvědčí o kvalitách hudebního podkresu, na druhou stranu mohu s čistým svědomím prohlásit, že hudba v Greedfallu rozhodně neruší 🙂
Závěrečné hodnocení
Jak vidíte na Greedfallu lze najít spoustu objektivně špatných nebo nedotažených věcí, které sice nelze jen tak přehlédnout, ale tyto nedostatky přeci jen ustoupí do pozadí, pokud vás dostatečně zaujme svět a hlavně v něm žijící postavy s mnoha zajímavými příběhy a historií, proto jsem také věnoval spoustu místa v tomto textu popisu frakcí a společníků. Příběh bez toho abych spoileroval nemohu do hloubky rozebírat, ale osobně ho považuji za jeden z nejlepších z her co jsem hrál, což jednoduše dokládá fakt, že jsem Greedfall na rozdíl od mnoha jiných rozehraných her i přes všechny jeho nedostatky dohrál a po skončení byl dokonce spokojen s tím, jak se opět na rozdíl od mnoha jiných her příběh uzavřel a neskončil laciným cliffhangrem.
Stejně tak jsem byl příjemně překvapen dopady mých rozhodnutí na osudy světa, společníků a jednotlivých národů, jak jsem si po dohrání hry ověřil v tomto videu s MEGA SPOILERY obsahující všechny různé konce, takže nedoporučuji sledovat, pokud nemáte hru dohranou, mohlo to dopadnout podstatně hůř a vaše rozhodnutí mají skutečný dopad.
Zkrátka pokud na hrách nejvíc oceňujete dobrý příběh, zajímavé postavy a originální svět s promyšlenou historií je docela velká šance, že si Greedfall oblíbíte, pokud naopak ve hrách hledáte výzvu, vyžíváte se v boji a nebo vás jen baví svoboda dělat „bordel“ v otevřeném světě, Greedfall asi nebude to pravé ořechové.
Greedfall seženete nejlevněji na Heuréce
Hodnocení redakce
Příběh | |
Hratelnost | |
Grafika | |
Animace | |
Zvuk | |
Průměr |
Hodnocení čtenářů
Příběh | 0 |
Hratelnost | 0 |
Grafika | 0 |
Animace | 0 |
Zvuk | 0 |
Průměr | |
Zdravím, to jste si teda nasadil laťku s těmi recenzemi😁. Vzpomněl jsem si jak pan Krabs ve SpongeBobovi chválil svoje zaměstnance za „něco“ co udělali a říkal jim „že má skoro chuť jim za to zaplatit“ 😁. Dobrá recenze.
Díky za pochvalu, ale podobná recenze zůstane výjimkou, on je dobrý důvod proč podobné rozsáhlé recenze nikdo nedělá, to množství času co to zežere…a výsledkem je v podstatě nulová odezva, obzvlášť u méně populárních her jako je Greedfall, takže bude muset zase přijít hra, která mě vyloženě chytne tak až budu mít potřebu něco sesmolit, jinak kdyby zde někdo chtěl publikovat vlastní recenze na oblíbené hry, tak rád poskytnu prostor 🙂
Zdravím, díváte se někdy na nejmenovaných českých hardware webech pod články kde se píše kolik dělá pro autora odměna – prémie za počet čtenářů (asi za nějakou stanovenou dobu po vydání). Většinou ta prémie není ani na 1 pivo😁
Tohle prostě pro peníze člověk dělat nemůže – musí ho to i bavit.
Za necelý rok od vydání Greedfall prodal 1 000 000 kopií, což sice není ohromující číslo, ale na hru s rozpočtem cca 5 mil euro, vyvíjenou ve 40 lidech za pouhé 3 roky, i když budeme počítat s průměrnou cenou jen 25 euro po slevách, to je více než slušný komerční úspěch…
https://www.gamasutra.com/view/pressreleases/367641/GreedFall_celebrates_one_million_copies_sold_worldwide.php