Nejúspěšnější polské hry
Na polském herním serveru gry-online vyšel zajímavý přehled komerčně nejúspěšnějších polských her, ve kterém je dobře vidět jak se polské herní firmy postupně zlepšovaly až dosáhly současného stavu, kdy bez problémů konkurují největším západním firmám a dokáží produkovat velké množství zajímavých a nebo alespoň komerčně úspěšných her.
Jakie polskie gry świetnie sprzedały się na Zachodzie?
Pod pro nás trochu směšným názvem videa se ukrývá zajímavý výčet polských her, které se neprodávají pokoutně na záchodech(ha-ha), ale po statisících až miliónech kusů na všech velkých herních platformách nejen na západě, ale po celém světě. Posměšky vás nejspíš brzy přejdou, když tento seznam srovnáte s hrami produkovanými u nás a celkovým vývojem české herní scény, která přes slibný start a náskok proti Polsku na přelomu tisíciletí nabrala spíš opačný směr a ještě donedávna postupně upadala.
Chrome – 2003
Žánr | Vyšlo | Čeština | Vývojář | Steam Spy | Metacritic |
---|---|---|---|---|---|
Akční | 28.10.2003 | Titulky | Techland | 87 000 | 69|6,7 |
Tehdejší náskok českých herních studií a teprve začínající rozvoj polských herních firem demonstruje právě tato první úspěšnější polská hra, futuristické FPS z roku 2003 od studia Techland, která sice zaujala pěknou grafikou, velkými mapami, ale trpěla technickými problémy, takže se nestala zrovna velkým hitem.
Nicméně hra běžela na vlastním stejnojmenném enginu Chrome, který pak Techland úspěšně rozvíjel a využíval pro všechny své další budoucí hry. V této době u nás ještě vznikaly kvalitnější a komerčně úspěšnější hry jako Mafia, Operace Flashpoint, Vietcong, bohužel z českého Illusion Softworks se nestal druhý Techland, natož CD Projekt Red, ale byl prodán Take 2, přejmenován na 2K Czech a nakonec ještě před vydáním Mafie 3 byla poslední pražská pobočka zrušena a jak dopadla samotná série Mafia už všichni víme…
Painkiller – 2004
Žánr | Vyšlo | Čeština | Vývojář | Steam Spy | Metacritic |
---|---|---|---|---|---|
Akční | 12.4.2004 | Ano | People Can Fly | 333 000 | 81 | 8,1 |
Další úspěšnou polskou hrou se stala originální střílečka Painkiller od studia People Can Fly, která přinesla osvěžení do FPS žánru a sklízela vysoká hodnocení za dobré technické zpracování, rozmanité prostředí, výborný level design a oldschool rychlou brutální akci, byla dokonce označována za duchovního nástupce legendárního Quaka.
Práva na značku Painkiller ale polské studio ztratilo a později pro hru vycházela méně vydařená rozšíření, jedno z nich Painkiller: Overdose, vytvářelo dnes už zaniklé české studio Mindware, což symbolicky dokládá nastupující období 2005 – 2010, kdy se českým hrám příliš nedařilo.
Painkiller se v roce 2013 dočkal i remaku pod názvem Painkiller Hell & Damnation od polského studia Farm51, ale ten už zdaleka takového úspěchu nedosáhl a zaostával i kvalitativně.
Call of Juarez – 2006
Žánr | Vyšlo | Čeština | Vývojář | Steam Spy | Metacritic |
---|---|---|---|---|---|
Akční | 5.9.2006 | Titulky | Techland | 103 000 | 72 | 7,8 |
Další hrou, která se výrazněji prosadila v zahraničí byla tato westernová akce, která se zároveň stala první polskou hrou vydanou velkým světovým vydavatelem, konkrétně Ubisoftem. Hra byla zajímavá i z technického hlediska, protože jako první PC hra využívala nový DirectX 10 a další pokročilé efekty, což dokládá technologický pokrok vylepšeného Chrome Enginu verze 3, který je průběžně vyvíjen studiem Techland.
I když první Call of Juarez nebyl masivní komerční úspěch, pomohl Techlandu se více zviditelnit a vzbudil celkem velký ohlas, možná i proto, že kvalitní větší westernové hry jsou na PC hodně nedostatkovým zbožím.
Zaklínač – 2007
Žánr | Vyšlo | Čeština | Vývojář | Steam Spy | Metacritic |
---|---|---|---|---|---|
RPG | 24.10.2007 | Dabing + tit. | CD Projekt Red | 3 246 000 | 86 | 8,5 |
Když se řekne polská hra nejdříve se asi každému vybaví Zaklínač, založený na knihách A. Sapkowského, který hodně čerpal z polské historie a mnoho lidí si tak myslí, že Zaklínač je jedinou polskou hrou. I přesto, že první Zaklínač trpěl některými technickými problémy, běžel totiž na licencovaném zastaralém enginu Aurora od Bioware, byl v zahraničí dobře přijat.
Překvapil pěknou grafikou, působivou atmosférou, která věrně vystihovala ducha knižní předlohy. K velkému úspěchu v ČR mimo popularity Sapkowského díla přispěl i český dabing, který, jak můžete slyšet ve videu, měl sice nějaké mouchy, přesto byla pro mně osobně příjemná změna, slyšet po dlouhé době ve hře zase češtinu, vzhledem k dnešnímu stavu, kdy z her prakticky zmizela…
Call of Juarez: Bound in Blood – 2009
Žánr | Vyšlo | Čeština | Vývojář | Steam Spy | Metacritic |
---|---|---|---|---|---|
Akční | 30.1.2009 | Dabing+titulky | Techland | 219 000 | 78 | 8 |
O něco propracovanější bylo druhé pokračování westernové série Call of Juarez, které je dějově zasazeno před první díl, takže jde vlastně spíše o přímý prequel. Šlo o první hru Techlandu, která využila novější, již 4 verzi jejich enginu Chrome a prodávala se o poznání lépe než první díl, odhaduje se prodej cca 1 000 000 kopií, hru opět vydával Ubisoft, v roce 2009 patřila k jeho nejprodávanějším titulům, také šlo o první polskou hrou vydanou i na PS3.
Sniper: Ghost Warrior – 2010
Žánr | Vyšlo | Čeština | Vývojář | Steam Spy | Metacritic |
---|---|---|---|---|---|
Akční | 2.7..2010 | Titulky | CI Games | 1 000 000 | 55 | 5,5 |
Další z komerčně úspěšných sérií polských her, přes nízká hodnocení a mnoho nedostatků zase ukazuje dobrou schopnost většiny polských studií odhadnout a zaplnit mezery na herním trhu. City Interactive, dnes přejmenované na CI Games, tak stačilo pro úspěch namíchat neustále populární hraní za snipera s pěknou grafiku a kvalitním enginem Chrome 4 od Techlandu aby se v roce 2016 mohla pochlubit prodejem 3,6 miliónů kusů…
Call of Juarez: The Cartel – 2011
Žánr | Vyšlo | Čeština | Vývojář | Steam Spy | Metacritic |
---|---|---|---|---|---|
Akční | 19.7.2011 | Titulky | Techland | 198 000 | 51 | 3,3 |
Toto pokračování se Techlandu hodně nepovedlo, sám ředitel Pavel Marchewka nezvykle sebekriticky označil hru za „nedodělaný omyl“. Hře neprospělo mimo mizerné hratelnosti, množství bugů ani opuštění westernové tématiky a přenesení do současnosti. Navíc si vysloužila kritiku za level, ve kterém je hráč odměněn za zabití 40 nepřátel, shodu okolností byli všichni nepřátelé v této úrovni černoši, takže jeden kritik označil tuto hru za „nejrasističtější titul od velkého vydavatele, co kdy hrál“.
BulletStorm – 2011
Žánr | Vyšlo | Čeština | Vývojář | Steam Spy | Metacritic |
---|---|---|---|---|---|
Akční | 22.2.2011 | Fan -uloz.to | People Can Fly | 385 000 | 81 | 8,1 |
Tvůrcům Painkillera střílečky evidentně jdou, takže není překvapením, že tato originální hra s pěknou grafikou sklidila uznání kritiků, ale jak to často bývá vysoká hodnocení neznamenají automaticky velké prodeje a BulletStorm tak zaostal za očekáváním. Hra prodala lehce pod milión kusů, což pro EA a Epic, pro které polské studio hru vyvíjelo bylo samozřejmě málo, takže z chystaného pokračování sešlo. Během let si ale tato hra získala tak trochu kultovní status a je považována za jednu z nejvíce nedoceněných her posledních let.
Možná i vzhledem k tomu dala EA hře ještě jednu šanci a příští měsíc – 7. dubna 2017 vyjde vylepšená kompletní verze pod názvem Bulletstorm: Full Clip edition
Zaklínač 2: Vrahové králů – 2011
Žánr | Vyšlo | Čeština | Vývojář | Steam Spy | Metacritic |
---|---|---|---|---|---|
RPG | 17.5.2011 | Titulky | CD Projekt Red | 4 500 000 | 88 | 8,5 |
Zaklínač 2 byl ohromný kvalitativní posun z hlediska použité technologie, ze zastaralého Aurora enginu totiž CD Projekt Red přešel na vlastní REDengine, který vyvinul na míru pro své hry, tedy velké nelineární RPG.
Zaklínač 2 se tak zařadil mezi graficky nejpokročilejší hry, výrazně omezil i dlouhé nahrávání a i když neměl ještě plně otevřený svět, dostatečně velké oddělené lokace spolu z důrazem na volby a vyprávění umožnily ve hrách málo vídané rozdvojení hlavní příběhové linky a tím i velkou znovuhratelnost.
Hře se přesto nevyhnuly některé problémy, hlavně velká nevyváženost bojů, sami tvůrci se vyjádřili, že když sledovali jednoho novináře jak umřel 50x během prologu tak je napadlo, že by měly hru přeci jen více zpřístupnit 🙂
Komerčně měl 2. díl Zaklínače ještě větší úspěch a poskytl tak studiu dostatek finančních prostředků aby se mohli naplno věnovat Zaklínači 3.
Ještě bych v souvislosti s polskými vývojáři zmínil startegickou serii Earth 21xx + kultovního Gorky 17. Také se mi ještě líbil Archangel a z novějších Afterfall Insanity.
Jinak z českých herních serii bych zmínil UFO trilogii a nedoceněné Original War + fish Fillets od bohužel již zaniklého Altaru. Dále serii Brány skeldalu a Hidden and Dangerous.
Dále samostatné tituly: Inquisitor + Daemonica + Numen + Chameleon + Cold war.
Prodeje těch her ale neznám.
Jinak bych to neviděl s českými vývojáři tak špatně ani dnes když uvážím, poměr obyvatel ČR a Polska. Co se týká Flashpoint tak ze ztráty serie vybruslilo BI pomocí ARMA. Mafia už bohužel není v českých rukou. Ještě jsem zapomněl od Pterodonu (Vietcong) na zajímavou hru Flying Heroes.
Problém u nás je velikost trhu kdo neprorazí do globálního trhu, tak nepřežije jen z našeho. Největší prodeje historicky krabicovek měl v ČR CD Projekt se Zaklínačem.
Proto asi vznikly nadnárodní korporace aby si našli zákazníky všude po planetě a prodloužily tak vlastní existenci. Zaměření na jeden trh přežití zřejmě moc neprospívá:) Jak nedávno konstatoval kamarád co bude asi jednou se steamem, protože nic není na věčné časy jak v to doufali soudruzi:)