Nejúspěšnější polské hry
Dead Island – 2011
Žánr | Vyšlo | Čeština | Vývojář | Steam Spy | Metacritic |
---|---|---|---|---|---|
Akční | 5.9.2011 | titulky | Techland | 3 539 000 | 80|6,8 |
Lepší ukázku schopností většiny polských tvůrců „prodat se“ a upoutat pozornost ke svým projektům, než tento trailer, si lze jen stěží představit…Jeden z nejvíce působivých herních trailerů všech dob vzbudil velký rozruch i mimo herní komunitu a postaral se tak o masové zviditelnění nové značky Dead Island, která pro Techland představuje první skutečně celosvětový hit. Že samotná hra zdaleka nemá takovou hutnou atmosféru sice mohlo někoho zklamat, ale na prodejích se to nijak neprojevilo.
Opět vidíme schopnost dobře zvolit populární žánr open world her v kombinaci s kvalitní grafikou a kooperativním režimem, navíc se hra svezla na vrcholící popularitě zombie a tak není divu, že měla masivní komerční úspěch a prodalo se jí přes 5 miliónů kusů.
Bohužel se na stavu hry podepsaly problémy s vydavatelem, který tlačil na datum vydání a neposkytl vývojářům dostatek času hru dopilovat, mimochodem šlo o Deep Silver, který bude vydávat krabicovou verzi Kingdom Come.
Techland se tak s vydavatelem rozešel ve zlém a přišel o práva na značku Dead Island, ale vyrovnal se s tím dobře a své zkušenosti a schopnosti prostě přenesl do podobné hry, kterou vydal v roce 2015 pod názvem Dying Light.
Anomal: Warzone Earth – 2011
Žánr | Vyšlo | Čeština | Vývojář | Steam Spy | Metacritic |
---|---|---|---|---|---|
Strategie | 8.4.2011 | ne | 11 bit studios | 890 000 | 80 | 7,3 |
Menší polské studio založené až v roce 2009, dosáhlo úspěchu v zahraničí i s o poznání menším rozpočtem, hned svojí první hrou žánru tower defence, který ovšem obrátilo naruby. Úkolem hráče nebylo totiž stavět obrané věže, ale právě naopak procházet jimi hlídaným územím. Tento koncept slavil úspěch a hra měla vzhledem k velikosti slušné prodeje, kterým pomohla i nízká cena pouhých 10 dolarů.
Sniper: Ghost Warrior 2 – 2013
Žánr | Vyšlo | Čeština | Vývojář | Steam Spy | Metacritic |
---|---|---|---|---|---|
Akční | 12.3.2013 | Fan-uloz.to | CI Games | 990 000 | 52 | 5,7 |
Ani v druhém pokračování hry Sniper Ghost Warrior polští Ci Games kritiky moc nepotěšili, přesto hra prodala slušné 2 000 000 kusů. I tak pro ně byly prodeje zřejmě mírným zklamáním, protože výrazně zaostávaly za prvním dílem. Hře k lepším výsledkům nepomohla ani změna enginu z Chrome na CryEngine 3, ale je zajímavé, že za pouhé 3 roky zvládli polští vývojáři přejít na kompletně nový engine a vytvořit novou hru.
Posoudit kvalitu ostatně můžete i sami, jako jedna z mála her nabízí Sniper Ghost Warrior 2 demo na vyzkoušení, stáhnout si ho můžete ze Steamu.
Dead Island Riptide – 2013
Žánr | Vyšlo | Čeština | Vývojář | Steam Spy | Metacritic |
---|---|---|---|---|---|
Akční | 22.3.2013 | titulky | Techland | 1 789 000 | 61|6,0 |
Na kvalitě tohoto samostatného rozšíření pro Dead Island se zřejmě podepsaly zhoršené vztahy mezi Techlandem a vydavatelem Deep Silver, takže hra neobsahuje téměř žádné nové funkce ani nedošlo k odstranění některých chyb původní hry. Není divu, že sklidila nižší hodnocení, ale přesto všechno se opět prodávala slušně.
Tímto dílem se také Techland rozloučil ze sérií Dead Island, ostatní dodatky už pro Deep Silver vyvíjelo jiné studio.
Call of Juarez Gunslinger – 2013
Žánr | Vyšlo | Čeština | Vývojář | Steam Spy | Metacritic |
---|---|---|---|---|---|
Akční | 21.5.2013 | fan-uloz.to | Techland | 970 000 | 79 | 8,2 |
Po nepovedeném Cartelu se Techland ještě jednou vrátil na divoký západ a úspěšně tak vzkřísil a rehabilitoval značku Call of Juarez, Gunslinger sklízel mnohem lepší hodnocení, byl označován za nejpovedenější díl série a prodával se také celkem slušně.
Značku Call of Juarez spoluvlastní Techland s Ubisoftem a oba potvrdili zájem na pokračování v sérii, další díl by měl být v podobném duchu jako Gunslinger. Momentálně ovšem dostaly přednost komerčně úspěšnější hry od Techlandu ze zombie tématikou.
This War of Mine – 2014
Žánr | Vyšlo | Čeština | Vývojář | Steam Spy | Metacritic |
---|---|---|---|---|---|
Survival, strategie | 14.11.2014 | ne | 11 bit studios | 1 770 000 | 83 | 8,3 |
Ambiciózní a originální hra zachycující válečný konflikt pohledem civilistů, kterým musí hráč pomáhat přežít těžké válečné časy. Námět hry vychází z událostí během obléhání Sarajeva v letech 1992 -1996.
Hře se díky námětu a kvalitnímu zpracování dostalo velké pozornosti od herních novinářů a obdržela vysoká hodnocení, které v tomto případě odpovídají i vysokým prodejům.
Velkou pozornost na sebe vývojáři také strhli reakcí na pirátskou verzi hry umístěnou na torrentovém vyhledávači, místo obvyklého vyhrožování žalobami tam zveřejnili následující komentář, ve kterém poděkovali za zájem, poskytli zdarma několik klíčů hry a požádali piráty aby pomohli šířit informace o hře 🙂
Samozřejmě se o tom psalo po celém světě a tvůrci si tak zadarmo udělali vynikající reklamu, i nějací napravení hříšníci se mezi piráty našli, výsledkem tak bylo, že se vývoj hry zaplatil během prvních 2 dnů prodejů, bez ohledu na dostupnost nelegální verze. Polský tisk to shrnul výstižně:
Chłopaki z 11-bit Studios postanowili jednak podejść do tego po ludzku i po prostu wygrali internet.
Lords of the Fallen – 2014
Žánr | Vyšlo | Čeština | Vývojář | Steam Spy | Metacritic |
---|---|---|---|---|---|
Akční | 12.3.2013 | titluky | CI Games | 619 000 | 73 | 6,9 |
Z trojice velkých polských studií asi nejvíc zápasí s kvalitou a prodeji CI Games, kterým v tomto případě moc nepomohlo ani angažování hlavního producenta Zaklínače 2 – Tomáše Gapa z CD Projektu ani velká „inspirace“ populární japonskou sérií Dark Souls.
Prodeje hry zůstaly pravděpodobně hodně za očekáváním, ale i tak hra vydělala dost na to, aby se zaplatilo pokračování – Lords of the Fallen 2, které ale zřejmě nevzniká úplně hladce. Během vývoje došlo k přerušení spolupráce s německým studiem Deck13, které se spolupodílelo na vzniku prvního dílu, i s Tomášem Gapem, ale nakonec došlo ke smíru a druhý díl by měl vyjít v roce 2018. Hra by měla být přístupnější širšímu publiku, obsahovat propracovanější příběh a vývojáři se pokoušejí prohloubit RPG mechaniky, hlavně větším propracováním bojového systému.
Zaklínač 3: Divoký hon – 2015
Žánr | Vyšlo | Čeština | Vývojář | Steam Spy | Metacritic |
---|---|---|---|---|---|
RPG | 19.5.2015 | Titulky | CD Projekt Red | 2 821 000 | 93 | 9,3 |
Myslím, že nemá smysl tento poslední díl Zaklínačské série nějak představovat, jedná se o vyvrcholení úsilí a práce CD Projektu Red, který od vydání prvního Zaklínače ušel pořádný kus cesty a během necelých 10 let se z naprostých začátečníků, kteří vlastními slovy neměli ponětí jak se dělají hry, stali jedním z nejúspěšnějších současných herních studií. CD Projekt se může bez obav nejen srovnávat s největšími herními velikány, v lecčem je i předčí a nastavuje jim laťku kvality, ať už jde o způsob vyprávění, kvalitu a propracovanost postav, vedlejších úkolů a nebo celkové zpracování herního světa.
O úspěchu Zaklínače 3 svědčí přes 800 různých ocenění a prodej 10 000 000 kusů, celé série se dohromady prodalo přes 20 000 000 kusů. K tomu je ještě třeba přičíst dvě velká rozšíření a samostatnou karetní hru Gwent, která vzešla s populární minihry v Zaklínači 3.
Dying Light – 2015
Žánr | Vyšlo | Čeština | Vývojář | Steam Spy | Metacritic |
---|---|---|---|---|---|
Akční | 18. 5. 2015 | Ne | Techland | 1 737 000 | 75 | 7,9 |
Zatím nejúspěšnější hra Techlandu, ve které zúročil své zkušenosti z vývoje Dead Island a pokusil se tak vytvořit hru podle svých představ, bez omezování vydavatelem. Měl na to k dispozici již 6. verzi enginu Chrome, který umožňuje vytvářet velké otevřené světy v působivé grafice a je vyvíjen nepřetržitě od roku 2003, kdy na něm vyšla hra Chrome.
Dying Light zkombinoval zombie žánr v otevřeném světě s parkurem ve stylu Mirror’s Edge, takže hráč má neomezenou možnost pohybu i vertikálně. Ve hře je také zakomponován zajímavý systém různě nebezpečných nepřátel, podle toho, jestli je den nebo noc, ve dne je lovcem hráč, v noci se situace obrací a přežití je mnohem těžší.
Hra se prodávala velmi dobře, během prvního víkendu si ji pořídilo 1,2 miliónů hráčů, za 45 dní ji hrálo 3,2 miliónů lidí, vedla dokonce žebříčky prodejů v několika zemích, v USA se držela půl roku mezi 10 nejprodávanějšími hrami a tak není divu, že Techland oznámil v roce 2015 prodej 5 000 000 kopií a v roce 2016 dokonce 8 000 000…
Samotný Techland byl tímto úspěchem zaskočen, takže dokonce přerušil práce na chystané hře Hellraid a veškeré zdroje soustředí na další rozšíření Dying Light.
Shadow Warrior 2 – 2016
Žánr | Vyšlo | Čeština | Vývojář | Steam Spy | Metacritic |
---|---|---|---|---|---|
Akční | 13. 10. 2016 | Ne | Flying Wild Hog | 236 000 | 79 |
Shadow Warrior 2 potěší především příznivce starých stříleček, které si na nic nehráli a kde šlo hlavně o zběsilou akci a likvidaci velkého množství protivníků. Polští tvůrci hry to navíc doplnili pořádnou dávkou brutality, množstvím zbraní a upgradů, nadhledem v podobě neustálých hlášek a vtípků, kooperativním modem pro 4 hráče, pěknou grafikou a tak není divu, že hráči preferující tento typ her jsou vesměs nadšeni.
Další novější polské studio založené v roce 2009 debutovalo střílečkou Hard Reset, později vydalo prvního Shadow Warriora, ale větší komerční úspěch se dostavil až z jeho druhým pokračováním, které prodalo 4 x více kopií proti jedničce.
Opět používá svůj vlastní engine primárně vyvíjený pro PC a zajímavostí je, že přes počet 100+ zaměstnanců nemá studio Flying Wild Hog žádné samostatné manažerské pozice:
Nevěříme v manažery, kteří nevytváří žádný reálný obsah do hry. Lidé zodpovědní za management v našem studiu pracují zároveň jako programátoři, umělci nebo designeři.
Super Hot – 2016
Žánr | Vyšlo | Čeština | Vývojář | Steam Spy | Metacritic |
---|---|---|---|---|---|
FPS | 25.2.2016 | ne | SuperHot team | 475 242 | 82|7,4 |
Jak může být vznik a celosvětový úspěch někdy jednoduchý, dokládá příběh této hry, která nejdříve vznikla jako prototyp na vývojářské akci 7DFPS v srpnu 2013, kde si vyvojáři zkoušeli vyvinout FPS hru během 7 dnů. Prototyp se po zveřejnění na internetu stal velmi populárním, během jednoho týdne prošel na Steam pomocí Greenlightu a v následující kampani na Kickstarteru byl v květnu 2014 zafinancován během 23 hodin, celkem vybral 250 000 dolarů.
Studio se tak rozrostlo na 11 členů a dokončilo hru za 2 roky, 25.2. 2016, později vznikla i verze pro VR.
Super Hot sklízel vysoká hodnocení a dosáhl slušných prodejů, celková čísla oznámena nebyla, ale téměř 500 000 prodaných kusů na Steamu je vzhledem k velikosti hry a nízkým nákladům bezpochyby velký úspěch.
Shrnutí
Původně jednoduchý článek o přehledu nejprodávanějších polských her mně nějak nabobtnal pod rukama a samotného mě překvapilo, kolik úspěšných her u našich severních sousedů vzniká a jak se podařilo dvěma největším polským studiím začít produkovat velké AAA hry.
Příběh CD Projektu je u nás díky Zaklínači dostatečně známý, stejně jako jeho budoucí titul Cyberpunk 2077, od kterého se čekají velké věci.
O to překvapivější pro mě byla historie Techlandu, který trochu nenápadně a ve stínu CD Projektu vyrostl z tvůrce budgetových, často průměrných her, odkázaného na libovůli vydavatelů, kvůli kterým ztrácel kontrolu nad svými hrami v úspěšné, momentálně finančně zabezpečené studio.
Díky obrovskému úspěchu zombie her si nyní může dovolit dokonce vyvíjet dvě velké AAA hry naráz, jednou z nich bude pravděpodobně Dying Light 2, druhou velké, dosud neoznámené fantasy v otevřeném světě, obě hry mají dohromady stát přes 300 miliónů zlotých, v přepočtu 1,8 miliardy korun.
Za předchozími studii viditelně zaostává menší CI Games, které zaměstnává 112 lidí ve dvou pobočkách. Zatím má také nejvíc problémů, jak s kvalitou samotných her, tak s finanční stabilitou. Přesto dokázalo vyvinout další díl série Sniper Ghost Warrior 3, který v případě úspěchu může posunout CI Games blíže k úspěšnějším polským studiím, hra vyjde 25.4. 2017. Další úspěšnou hrou tohoto studia se může stát i Lords of the Fallen 2, první díl měl i přes slabší prodeje zatím nejvyšší hodnocení z her od CI Games, takže šance na vylepšení ne moc lichotivého průměrného skóre svých her 55% studio má.
Slibně si vedou i další menší a novější polská studia, především 11 bit studiu se daří vytvářet zajímavé, originální hry, které se zároveň dobře prodávají. Slibně vypadá i jejich další projekt Frostpunk, plánovaný na rok 2017. Zatím o něm není známo moc podrobností, jen že se bude odehrávat v zamrzlém světě, kde společnost přežívá za pomocí technologie parních strojů. Ta se ale stává neudržitelnou a hra bude zkoumat, jak se lidé budou muset změnit a jaká obtížná rozhodnutí pro své přežití budou muset udělat.
Samozřejmě se nabízí i srovnání s českými herními firmami, což by vydalo na samostatný článek, ale už teď je jasné, že bychom z toho nevyšli moc dobře. Jedinou velkou firmou u nás, která přežila delší dobu je Bohemia Interactive, u které lze sice najít některé společné rysy s polským Techlandem, jako dlouhodobé využívání vlastního enginu, nalezení „zlaté žíly“ v podobě zombie hry DayZ, ale obávám se, že v tom, jak obě společnosti se slibnou příležitostí a vydělaným balíkem peněz naložily, už najdeme podstatné rozdíly.
Z přehledu nejprodávanějších polských her jsou nicméně dobře viditelné hlavní přednosti a příčiny úspěchu polských firem:
1. Vystihnout a vybrat si zajímavé žánry, kde není velká konkurence, které mají zároveň velký komerční potenciál
2. Vyvíjet v relativně rychlém čase a zároveň průběžně zlepšovat vlastní technologie
3. Sapkowski
Zaklínač – 2007 – 2011 – 2015
Sniper Ghost: Warrior – 2010 – 2013 -2017
Call of Juarez – 2006 -2009 -2011 -2013
Dead Island – 2011 – DI- Riptide 2013 – Dying light – 2015
Pro srovnání dvě jediné velké české herní série:
Mafia – 2002 – 2010 – 2016
OFP/Arma – 2001 – 2006 – 2009 – 2013
Warhorse – Kingdom Come: srpen 2011 – založení studia | 2013 prototyp neuspěl u vydavatelů| únor 2014 – úspěšný Kickstarter | 2017 – datum vydání stále neoznámeno, s boží pomocí to bude možná i letos :)| Tak nakonec to vypadá až na 13.2.2018
Je vidět že Bohemka dokáže držet krok a produkovat hry dostatečně rychle, ovšem jen za cenu toho, že už 16 let dělá dokola Flashpoint, vedlejší pokusy většinou nekončí dobře. U nadějného studia Warhorse, které svou zarputilostí doslova vydupal ze země Dan Vávra společně s Martinem Klímou to zase vypadá, že se nevymanilo ze svaté mantry většiny českých vývojářů „realističnost a simulace“ O odbornou diagnózu a posudek některých českých vývojářů jsem proto požádal MUDr. Grünsteina a výsledek zní jednoznačně:
Das ganze tschechische Fývojář ist eine Simulazionbande!
Takže není divu, že 6 let od založení studia stále čekáme alespoň na oznámení data vydání Kingdom Come… Doufejme, že úsilí a nasazení, které do tohoto projektu vývojáři z Warhorse vložili vyústí v kvalitní hru, která se bude dobře prodávat, v opačném případě se obávám, že na další českou AAA hru budeme čekat hodně dlouho…
Abychom nekončili vyloženě pesimisticky, středním a menším českým studiím se začíná dařit, sympatickou odvahu přejít od mobilních her na větší projekt pro PC projevili Craneballs a momentálně se chystají uvolnit Planet Nomads do Early Accesu na Steamu. Minulý rok sklidili zasloužený úspěch tvůrci Factoria. Amanita je kategorie sama pro sebe a představuje jistotu, že každých 5 let vydá výjimečnou 6 hodinovou flashovou hru, která pak ale stojí za to, jako poslední Samorost 3, SCS dokázalo opanovat na první pohled okrajový žánr simulátorů kamiónu a má i více než slušné prodeje, o čemž svědčí například i žebříček nejprodávanějších her v Polsku, kde Euro Truck Simulator 2 skončil třetí hned za Zaklínačem 3…
20 nejprodávanějších her v Polsku za rok 2016
1. | Grand Theft Auto V |
2. | Zaklínač 3: Divoký Hon |
3. | Euro Truck Simulator 2 |
4. | The Elder Scrolls V: Skyrim |
5. | Farming Simulator 15 |
6. | Zaklínač 2: Vrahové králů |
7. | Zaklínač 3: Srdce z kamene |
8. | Europa Universalis IV |
9. | Dying Light |
10. | Divinity: Original Sin |
11. | Fallout 4 |
12. | Sid Meier’s Civilization V |
13. | Watch Dogs |
14. | Cities: Skylines |
15. | Diablo III: Reaper of Souls |
16. | Dragon Age: Inkvizice |
17. | The Sims 4 |
18. | Battlefield 4 |
19. | Assassin’s Creed IV: Black Flag |
20. | The Elder Scrolls Online |
Ještě bych v souvislosti s polskými vývojáři zmínil startegickou serii Earth 21xx + kultovního Gorky 17. Také se mi ještě líbil Archangel a z novějších Afterfall Insanity.
Jinak z českých herních serii bych zmínil UFO trilogii a nedoceněné Original War + fish Fillets od bohužel již zaniklého Altaru. Dále serii Brány skeldalu a Hidden and Dangerous.
Dále samostatné tituly: Inquisitor + Daemonica + Numen + Chameleon + Cold war.
Prodeje těch her ale neznám.
Jinak bych to neviděl s českými vývojáři tak špatně ani dnes když uvážím, poměr obyvatel ČR a Polska. Co se týká Flashpoint tak ze ztráty serie vybruslilo BI pomocí ARMA. Mafia už bohužel není v českých rukou. Ještě jsem zapomněl od Pterodonu (Vietcong) na zajímavou hru Flying Heroes.
Problém u nás je velikost trhu kdo neprorazí do globálního trhu, tak nepřežije jen z našeho. Největší prodeje historicky krabicovek měl v ČR CD Projekt se Zaklínačem.
Proto asi vznikly nadnárodní korporace aby si našli zákazníky všude po planetě a prodloužily tak vlastní existenci. Zaměření na jeden trh přežití zřejmě moc neprospívá:) Jak nedávno konstatoval kamarád co bude asi jednou se steamem, protože nic není na věčné časy jak v to doufali soudruzi:)