Oznámení Kingdom Come Deliverance 2
Po dlouhých 6 letech od vydání prvního Kingdom Come Deliverance jsme se konečně dočkali a 18.4. 2024 došlo k oficiálnímu oznámení druhého dílu, zveřejnění traileru a prvních podrobnějších informací o nové hře. Žádné velké překvapení se nekoná a vývojáři z Warhorse studia 6 let neodpočívali 🙂 ani se nevrhli na nový žánr nebo nezkusili kompletně změnit zasazení hry, takže se znovu vrátíme do Českého království ve středověku a opět budeme hrát za Henryho, příběh tak přímo naváže tam, kde skončil první díl…
Mapa hry
Henry se vydal na konci prvního dílu na hrad Trosky a okolí tohoto hradu v Českém ráji by mělo být první oblastí nové hry, ve které začneme nová dobrodružství, ale podle všeho bude mít pokračování KCD tentokrát dvě oddělené mapy.
První rozlohou menší mapa než byla v KCD, bude spíše venkovská krajina s členitým terénem, kde bude dominantou hrad Trosky. V oblasti Českého ráje je spousta skalních útvarů i jeskyně, několik dalších zřícenin hradů, takže o zajímavé, atraktivní, různorodé lokace snad nebude nouze.
Druhá mapa má přibližně stejnou rozlohu jako mělo Posázaví zpracované v 1.dílu KCD, bude hlavně obsahovat město Kutná Hora a jeho okolí. Samotné město by mělo být podle Dana Vávry až příliš velké, se spoustou možností pro hráče zde objevovat zajímavá zákoutí. Vývojáři se snažili vybalancovat rozlohu mapy tak aby ji právě bylo možné zaplnit zajímavým obsahem a nepůsobila jako prázdné kulisy.
Zatím si těžko představit skutečnou velikost města a počet v něm žijících NPC, zda půjde o desítky, stovky nebo ještě více… chtělo by to porovnat třeba s Novigradem v Zaklínači 3.
Otevřený svět
V KCD 2 budeme čekat na nahrání hry pouze ve dvou případech, samozřejmě při startu hry a potom už jen při změně mapy, což potvrzuje dvě oddělené mapy a dává to smysl, protože Kutná Hora je od Trosek vzdálená cca 80km a bylo nereálné očekávat přenesení celé této oblasti do herní mapy aby bylo možné cestovat bez nahrávání, navíc by to bylo i zdlouhavé a nudné překonávat tuto vzdálenost ve hře, byť na koni.
Mapa Posázaví z prvního KCD nebude ve druhém dílu dostupná, takže zpátky na stará známá místa se prozatím v pokračování KCD zřejmě nepodíváme.
Příběh Kingdom Come Deliverance 2
Příběh nové hry by měl mít 5 hodin filmových cutscén proti zhruba 3 hodinám jedničky a měl by být dospělejší a epičtější, než poněkud přízemní zápletka prvního dílu. Henry nyní bude řešit spíše záležitosti týkající se krále, místo lokálních potyček s bandity. Vrátí se i staří známí oponenti z prvního KCD, v traileru můžete vidět šlechtice Ištvána Tótha a Markvarta von Aulitz, stejně tak snad konečně získáme zpátky odcizený meč.
Pravděpodobně velkou roli v ději KCD2 bude mít opět i mladý šlechtic Jan Ptáček, který se společně s Henrym nejspíš opět dostane do řady často i poněkud humorných situací…
Reálné historické události
Více podrobností o příběhu zatím není známo, ale hra se bude opět odehrávat kolem roku 1403 v okolí Kutné Hory, kterou se v tomto období Zikmund snažil ovládnout a získat zdroje tohoto bohatého města. Jeho vojska včetně Kumánů stále drancovala v Polabí, takže o boje zřejmě nebude nouze. Je možné, že větší roli bude hrát i markrabě Jošt představený na konci KCD, který úspěšně vyjednával se Zikmundem, lze tak čekat i politické intriky a „hru o trůny“. Král Václav IV také uprchl v listopadu 1403 ze zajetí ve Vídni a vrátil se právě do Kutné Hory, takže kdoví, možná se Henry setká i se samotným králem.
Sandbox hratelnost a reaktivita světa
Hra by měla ještě více reagovat na činy hráče, který opět dostane volnost při rozvíjení svého Henryho, zmíněny byly možnosti zaměřit svou postavu na rytíře, diplomata nebo zloděje. NPC postavy by měly být více podezřívaví při krádežích a nelegální skutky mohou vyústit až v ocejchování Henryho žhavým železem jako zloděje, což bude mít velký vliv na chování ostatních postav.
Na pokřikování NPC by tentokrát hráč měl mít možnost reagovat a odpovědět, což zní zajímavě, ale těžko říct jak moc různých reakcí bude ve hře hráči k dispozici. Známé vedlejší činnost z KCD jako hraní v kostky, broušení zbraní, alchymie, odemykání zámků, zdá se zůstaly zachovány a zřejmě nemůžeme očekávat v KCD2 větší změny, nově jsme mohli vidět kování meče, takže pravděpodobně budeme mít možnost věnovat se i kovářství.
Henry si i v rámci dramatických událostí opět najde čas na romantické eskapády, tentokrát se zdá zamíří i do šlechtických kruhů, takže možnost romance je opět v pokračování KCD2 zachována.
Čeština v Kingdom Come 2
Našince jistě potěší i zpráva, že Kingdom Come 2 by měl mít český dabing, takže si příběh tentokrát můžeme užít naplno v češtině a místo Henryho of Skalitz tak budeme hrát za Jindru ze Skalice, snad tentokrát už bez toho, aby na nás NPC neustále pokřikovali Henry come to see us. Každopádně je to velmi dobrá zpráva, že má nyní Warhorse dostatek prostředků pro vytvoření českého dabingu, i když jsem neměl velké výhrady k anglickému dabingu, přeci jen to u hry z Čech působilo trochu rušivě.
Bojový systém
Henry už by také neměl být nezkušený venkovský balík, ale pokračování Kingdom Come počítá s tím, že už má za sebou dramatické události prvního dílu, takže už se přeci jen naučil trochu ohánět mečem a start hry z hlediska bojového systému by snad už neměl být tak neohrabaný jako na začátku KCD.
Vývojáři ale stále chtějí zachovat podobný pocit jisté nezkušenosti i v druhém dílu, takže Henryho schopnosti sice stačili na místní bandity, ale v Kutné hoře jakožto v mnohem větším městě narazí na zkušenější a schopnější bojovníky, takže se stále bude muset zdokonalovat a učit nové techniky boje a bude na vás jaké schopnosti mu budete rozvíjet.
Kuše a střelné zbraně
Nově do arzenálu přibudou kuše a první primitivní střelné zbraně, v traileru je ukázaná menší verze zvaná píšťala, více o těchto prvních střelných zbraních, které používali Husité naleznete v tomto zajímavém článku.
Z charakteristik těchto prvních ručnic vyplývá i poměrně omezené herní využití, byly hodně nepřesné, pomalu se nabíjely, takže se nemusíte obávat, že se Kingdom Come změní na Call of Duty, kde budete vesele pobíhat po bojišti a kosit píšťalou desítky nepřátel.
Kuše alespoň v traileru vypadají lépe použitelné a pěkně zpracované, včetně animací nabíjení, které bude možné i na koni, takže někomu, kdo nepřišel na chuť boji s meči, snad nabídnou dobře použitelnou alternativu, ale kurzor míření opět jako u luku zřejmě nebude a ani fakt, že kurzor míření je druhým nejstahovanějším modem pro KCD tak zřejmě vývojářům „nenapověděl“ aby to dali alespoň jako volitelnou možnost…
Lehčí bojový systém?
Bojový systém v 1.KCD sice přispěl ke kultovnímu statusu hry mezi „hardcore“ hráči, ale zároveň stál Warhorse pravděpodobně velké množství (ne)prodaných kopií. Prakticky v každé debatě o KCD je vždy několik příspěvků typu několikrát jsem se snažil dostat do hry, ale systém boje mě vždy odradil, zmatený, špatně ovladatelný, nepraktický pro boj s více oponenty, příliš těžký na naučení, zkrátka do velké míry spolu s bugy přispěl k zařazení KCD do kategorie her zvaných „Eurojank“.
Simulace Henryho jako naprosto neschopného bojovníka na začátku hry se sice Warhorse vydařila výborně, ale jistou část hráčů to prostě odradilo a neumožnilo jim užít si hru, kterou by si jinak s chutí zahráli.
Vypadá to, že si to snad uvědomují i ve Warhorse a v druhém díle by měl být boj s mečem přístupnější, i když základ a princip boje zůstane nejspíš stejný, bude (snad) jednoduší na ovládání, v traileru působí více plynule a jsou vidět i zásahy například nohou. Můžeme tedy zatím doufat, že ho tentokrát vývojáři vyladí lépe a opět zbytečně neodradí spoustu hráčů.
Technický stav hry
Dalším velkým nedostatkem KCD byl technický stav hry především na konzolích, které díky malému výkonu měly problém první KCD nějak rozumně rozhýbat, ale ani PC verze nebyla ušetřena bugů a pádů hry a v některých případech i nemožností dokončit některé questy.
Kingdom Come Deliverance 2 vyjde už jen na současné konzole PS5, Xbox Series a PC, takže na konzolích bude k dispozici více výkonu, zatím se ale 60FPS v konzolové verzi nepodařilo dosáhnout. Z toho můžeme odhadnout i nároky hry na PC, PS5 má grafický výkon zhruba na úrovni RX 6700 XT nebo RTX 3060 Ti, takže tyto karty budou nejspíš rozumným minimem pro rozjetí hry, ale na stabilních 60 FPS to možná stačit nebude.
Ve Warhorse jsou si toho vědomi a velký důraz kladou na lepší vyladění hry, předělali i své nástroje pro vývoj, které jim pomohou lépe odhalovat bugy. O zachování velké volnosti v plnění questů, ze které také vyplynulo velké množství potencionálních možností na rozbití těchto úkolů se zatím nevyjádřili, nezbývá tak počkat na vydání hry, jestli a jaký dopad to bude mít.
Cryengine a podpora modů
Hra opět poběží na upravené verzi Cryenginu, který stále vypadá po grafické stránce výborně, takže zde velká změna nenastala. Podpora modifikací hry přišla pro KCD poněkud pozdě a KCD je tak pouze na 31. místě v popularitě herních modifikací na Nexusu s 1 100 módy, takže se nedá říct, že by se módování ve větší míře podílelo na zvýšení popularity Kingdom Come jako je to běžné u her od Bethesdy.
Spíše pomohlo odstranit některá zbytečná omezení, které vývojáři přesto znovu zopakují i v KCD2, viz zmíněný kurzor při míření lukem a kuší. Vůbec nejstahovanějším módem je neomezené ukládání s 1,2 miliónem stažení, což opět „lehce“ naznačuje, že velké množství hráčů zbytečné omezení ukládání pomocí lektvaru Sejvovice naprosto odmítlo, ale podle všeho Warhorse tento systém opět použije v KCD2.
S podporou modifikací Kingdom Come Deliverance 2 se počítá a doufejme, že přijde dříve než pro první díl, i když to bude nejspíš záležet i na technickém stavu hry, protože brzy umožnit módy pro hru, která má spoustu chyb docela zvyšuje riziko pádů hry. Například Starfield ani po 8 měsících od vydání stále nemá vydaný Creation kit pro tvorbu modifikací, i když i tak už vzniklo přes 7 000 módů.
Shrnutí
Osobně považuji 6 let naprostého mlčení o novém pokračování Kingdom Come za zbytečně dlouhé a alespoň oficiální oznámení práce na pokračování Kingdom Come mohlo proběhnout mnohem dříve, ale vývojáři to fanouškům alespoň trochu vynahradili vcelku podrobným a vydařeným představením hry.
Můj dojem z pokračování Kingdom Come Deliverance 2 je ze zveřejněných záběrů pozitivní, vypadá to, že se tvůrci z některých chyb jedničky poučili, některé hodlají tvrdohlavě zopakovat 🙂 ale celkově hra působí po vizuální stránce opět velmi pěkně, rozšíření příběhu a větší epičnost rozhodně vítám a to je asi tak vše, co lze v danou chvíli hodnotit.
Kingdom Come 2 zkrátka bude větší, vyladěnější s několika novými možnostmi, ale jádro hry a hratelnost zůstane nejspíš hodně podobná prvnímu dílu, což je pro spoustu fanoušků KCD jistě dobrá zpráva, uvidíme, jestli se tentokrát Warhorse podaří přilákat i zástupy nových hráčů, zatím to vypadá, že k tomu mají slibně nakročeno.
Hra navíc vyjde ještě do konce roku 2024, takže jak se zúročilo 6 leté úsilí studia Warhorse, ve kterém už pracuje 250 lidí budeme moci zhodnotit relativně brzy, dostatek financí a odpovídající počet vývojářů na takhle velký projekt také slibuje větší možnosti studia realizovat některé věci, které z nedostatku financí a času nebylo možné dostat do prvního dílu, ale také zvyšuje tlak na komerční úspěch hry a s tím související další budoucnost studia Warhorse.
Vzhledem k finančním problémům vlastníka Warhorse, skupiny Embracer, která nedávno zrušila některá studia a ukončila vývoj některých her nezbývá než doufat, že KCD2 bude masivním komerčním úspěchem, který zaručí zachování studia a možnost vývoje dalších zajímavých her od (nejen) českých vývojářů zaměstnaných ve Warhorse.
Kingdom Come Deliverance 2 je už zalistováno na Steamu, takže k větší „viditelnosti“ hry můžete trochu přispět i sami, zařazením hry do svého Wishlistu a jejím sledováním, případně sdílením a lajkováním traileru.