Robot Cache – distribuce her za kryptoměnu
Brian Fargo šéf nezávislého studia inXile, které stojí např. za Wastelandem, oznámil vznik nové distribuční platformy pro digitální prodej her Robot Cache, za pomocí nově vzniklé speciální kryptoměny Iron. Hlavní předností Robot Cache má být možnost hráčů prodávat zakoupené digitální hry po dohrání, což doposud nebylo u digitální distribuce na PC nikdy možné, ovšem zveřejněné podmínky zřejmě případné nadšení trochu ztlumí, protože pro hráče prodávající v tomto prvním digitálním „bazaru“ nejsou zrovna výhodné…
Co je Robot Cache?
Robot Cache bude nový digitální obchod s hrami jako je Steam nebo GOG, kde bude možné pořídit digitální verze her klasicky pomocí platební karty nebo nově vzniklou kryptoměnou Iron, kterou mohou zájemci těžit pomocí grafické karty, podobně jako Ethereum nebo ji získat bazarovým prodejem svých her zakoupených v obchodu Robot Cache. Tento revoluční bazarový prodej digitálních verzí her má být poprvé umožněn zajímavým využitím technologie Blockchain, na které jsou založeny všechny kryptoměny.
Robot Cache je založena známým nezávislým vývojářem a vydavatelem her Brianem Fargem, zakladatelem studia Interplay a inXile, který se v branži pohybuje od roku 1981 a podílel se na známých hrách jako Wasteland, Fallout nebo Baldur’s Gate.
Ve vedení Robot Cache jsou i další zkušení manažeři z velkého byznysu: Lee Jacobson, původně z Virgin Entertainment a Philippe Erwin, dříve pracující ve vedení Warner Bros a Activision Blizzard.
Takže důvěryhodnost ani zkušenosti nově vzniklé firmě Robot Cache zdá se nechybí a nemusíme se obávat prvoplánového podvodu, ale samozřejmě v dnešní turbulentní době a vrcholícím šílenství ohledně kryptoměn ani to není zárukou úspěchu.
Proč vznikl Robot Cache?
Trh s PC hrami je dnes obří byznys jen za rok 2016 se udávají příjmy v hodnotě 27 miliard dolarů a na digitální distribuci má v podstatě monopol Steam, ze kterého například do Valve v roce 2016 přiteklo odhadem 3,5 miliardy dolarů, protože Valve má z každé prodané hry na Steamu 30%.
Což také vysvětluje proč se Valve nemusí namáhat a spěchat s tvorbou vlastních her a dá se říct i jistou stagnaci a neřešení hromadících se problémů Steamu např. se zahlcením nekvalitními hrami.
Robot Cache se snaží přinést do digitální distribuce nejnovější technologie, které mají umožnit snížení nákladů na distribuci, zvýšit bezpečnost, umožnit bazarový prodej a zvýšit podíl peněz pro tvůrce her.
Podmínky Robot Cache pro herní vývojáře a vydavatele
95% z ceny prodané nové hry jde tvůrcům hry, Robot Cache si strhne pouhých 5%, pokud hráč takto zakoupenou hru prodá po dohrání, jde z této ceny 70% tvůrcům hry, 5% Robot Cache a pouhých 25% dostane hráč prodávající dohranou hru.
Pro tvůrce hry nebo vydavatele jde samozřejmě o nejvýhodnější podmínky na trhu a sám Fargo uvádí, že jsou momentálně před uzavřením dohody s mnoha vydavateli, takže při startu prodejů by mělo být na Robot Cache dostupných několik stovek titulů.
Druhá otázka ale je, jestli tato platforma přiláká i dostatečný počet hráčů, což bude nejspíš záviset spíše na dalších faktorech jako cena her, praktičnost používání případného klientu v PC, výhodnost těžby kryptoměny Iron atd.
Zatím se mi totiž podmínky pro hráče nezdají zrovna vyvážené a tak atraktivní jako Robot Cache nabízí vydavatelům.
Podmínky Robot Cache pro hráče
Možnost klasicky zakoupit nové hry jako v GOGu nebo Steamu běžnou kreditní kartou, tipl bych si ale, že jako digitální distribuce nepřinesla snížení ceny nových her proti fyzickým nosičům, nepřinesou ani výrazně nižší poplatky pro Robot Cache a tím i větší čistý zisk pro tvůrce her, snížení ceny pro koncové zákazníky.
Možnost zakoupené hry po dohrání prodat za 25% ceny v bazaru, cenu ale určuje vydavatel, který z takto podruhé prodané kopie hry získá dalších 70%, tedy stejně jako z prodeje nové hry na Steamu nebo GOGu, kteří si strhávají 30%.
Podle mně jsou tyto podmínky pro hráče dost tvrdé, osobně pokud už si koupím hru za plnou cenu 1 200 Kč, zřejmě půjde o oblíbenou hru, ke které se budu chtít časem vrátit a nemyslím si, že by mě zisk z bazarového prodeje pouhých 300 Kč dostatečně motivoval se takto nevýhodně hry zbavit.
Těchto 300 Kč navíc dostanete v kryptoměně Iron, kterou můžete použít pro nákup další hry nebo si ji převést na normální měnu, což se obávám bude spojeno s dalšími poplatky a už tak nízká částka se ještě smrskne.
Kryptoměnu Iron budete také moci těžit pomocí grafické karty a dodaného programu tzv mining klientu, který ale nejdříve bude údajně těžit Ethereum a to se bude převádět na Iron. Výhodnost těžby samozřejmě nejde v tuto chvíli odhadnout a je otázka jestli spotřebovaná elektřina nakonec nespolkne případný zisk, protože ceny kryptoměn se neustále mění.
Shrnutí
Robot Cache zatím vypadá v některých aspektech slibně a lákavě, ale na posouzení výhodnosti a velikosti šance na úspěch a tím i výrazné se prosazení v digitální distribuci her zatím nemáme dostatek informací. Pokusů sesadit Steam z trůnu už proběhlo několik, hlavně od velkých vydavatelů EA a Ubisoftu, ale přesto Steam nadále dominuje.
Robot Cache proti těmto de facto pouhým kopiím Steamu slibuje oživení a příchod nových technologií na trh s PC hrami, stejně jako nové možnosti pro hráče, takže má přinejmenším šanci probrat Steam z letargie a nebo kdo ví, možná, že dnes stojíme u zrodu služby, která v budoucnu ovládne podstatnou část digitální distribuce her, ono Steam také začínal s několika hrami a nikdo mu příliš nevěřil, ještě si pamatuji doporučení kamarádů, že jde o virus, který nesmí na PC 🙂 a podívejme se, kde je dnes…
Každopádně budu Robot Cache nadále sledovat a uvidíme jak bude vypadat při spuštění, které je zatím naplánované na 2. čtvrtletí 2018…