Shadow of the Tomb Raider – HW nároky
Nejnovější pokračování herní série Tomb Raider s hlavní hrdinkou Larou Croft uzavře obnovenou trilogii, která se vrátila na začátek a zachytila přeměnu mladé studentky v nebojácnou hrdinku, která se nezalekne ani nejtemnějších hrobek opředených starověkými kletbami, bez problému vyleze na nejstrmější stěny a skalní masívy, kam by si netroufl ani český turista v Tatrách. Případné bolístky z nesčetných pádů, jako třeba probodnutí břicha, bez problému rozchodí a přitom se ještě stihne vypořádat se stovkami nepřátel, protože místní kriminální živly často nemají pro její touhu po objevování jaksi pochopení…
Základní info
Shadow of the Tomb Raider je 3. závěrečný díl obnovené trilogie herní série Tomb Raider, celkově už jde ale o 12. díl série her s hlavní hrdinkou Larou Croft.
Převedení této série do moderní podoby začalo v roce 2013 vydáním hry Tomb Raider, další díl vyšel v roce 2015 pod názvem Rise of the Tomb Raider, oba díly vyvíjelo studio Crystal Dynamics, letošní díl Shadow of the Tomb Raider mělo poprvé na starost studio Eidos Montréal, i když částečně na hře stále spolupracovali i vývojáři z Crystal Dynamics.
Eidos Montreal se podílel i na obnovení dalších starších her a vyvíjel moderní pokračování Deus Ex: Human Revolution, Deus Ex: Mankind Divided a také nový Thief, takže zkušenosti tomuto studiu nechybí, stejně jako dostatek pracovních sil, v květnu 2018 zde pracovalo 500 zaměstnanců.
Hra Shadow of the Tomb Raider se začala vyvíjet v roce 2015 a vývoj byl dokončen 24.7. 2018, vydání hry bylo stanoveno na 14.9. 2018. Náklady na vývoj se odhadují v rozmezí 75 – 100 miliónů $ + dalších 35 mil.$ na marketing, o PC verzi se postaralo studio Nixxes Software, které na PC převedlo i předchozí díly série a podle prvních testů odvedlo dobrou práci.
Laru si opět nadabovala a pomocí Motion Capture zahrála stejná herečka Camilla Luddington, jako u předchozích dvou dílů, takže zde vše zůstává při starém..
Camilla Luddington, Zdroj: nyfa.edu
Příběh
Hra se odehrává 2 měsíce po událostech zachycených v předchozím díle Rise of the Tomb Raider, Lara se tentokrát vydává na expedici do Jižní Ameriky aby našla starodávný mayský artefakt, který nějak souvisí ze smrtí jejího otce.
O stejný artefakt má zájem i organizace Trinity, která zkoumá nadpřirozené jevy aby je využila pro kompletní proměnu Země, kde nebude místo pro hřích a slabost, což je zřejmě eufemismus pro konec světa a vyhlazení podstatné části lidské populace, jak už to u podobných vznešených záměrů často bývá … Lara tak bude mít o práci postaráno.
Hratelnost
I nejnovější Tomb Raider je akční adventura z pohledu 3. osoby jako předchozí díly, hlavní změnou Shadow bude větší důraz na Stealth, nové možnosti plavání, využívání vystřelovacího lana a větší příklon k otevřenému světu.
Na mapě budou nově velké otevřené oblasti a hlavní základnou Lary se stane rozlehlé skryté město Paititi, kde se hráč může věnovat obchodu, dozvídat se historii tohoto místa, konverzovat s místními obyvateli, dostávat vedlejší úkoly, hladit si lamy 🙂 a vyrážet na průzkum rozlehlého okolí, kde se tentokrát bude nacházet více tajemných míst k prozkoumání, včetně těžších puzzlů.
Zdroj: tombraiderforums.com
Stejně jako v předchozích dílech se můžete opět věnovat i lovu, shromažďování materiálů pro výrobu a vylepšení užitečného vybavení. Zajímavou novinkou je rozšíření možnosti v nastavení obtížnosti, kdy si hráč může odděleně zvolit obtížnost boje, průzkumu a řešení hádanek, takže si každý může vyladit obtížnost podle svých preferencí.
Recenze
Přijetí nového Tomb Raideru je zatím spíše pozitivní, z 11 recenzí na Metacriticu má Shadow of the Tomb Raider průměrné hodnocení 81% a recenzenti se vesměs shodují na pozitivním návratu ke kořenům série, což znamená, že je ve hře spíše více kvalitních puzzlů a míst k prozkoumávání, místo nekonečného boje.
Nejnadšenější autoři hovoří o nejlepší adventuře posledních let a nejlepším pokračování série Tomb Raider od vyjití 1.dílu, stejně tak chválí i špičkovou vizuální kvalitu.
Kritičtější hlasy si naopak stěžují na stejné a už obehrané herní mechaniky z předešlých dílů a slabší, nezáživný příběh.
HW nároky Shadow of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb Raider běží na vlastním enginu studia Crystal Dynamics nazvaném Foundation Engine, který vznikl z předchozího Crystal Engine, využitém ještě v 1. díle restartu série Tomb Raider z roku 2013, Foundation Engine byl poprvé použit až ve hře Lara Croft and the Temple of Osiris (2014).
Pro nejnovější díl Lary Croft byl Foundation engine opět vylepšen a doplněn o nové efekty stínů a osvětlení, nově také zvládne renderovat velké oblasti plné vegetace, takže bylo možné zasadit hru do jihoamerické džungle.
Výsledkem je o něco vylepšená vizuální stránka hry oproti předchozím dílům, díky novému animačnímu systému, včetně obličejových animací, také hra působí živěji a přirozeněji v příběhových cutscénách.
Hra je také součásti programu Nvidie Gameworks, který často kontroverzně „optimalizuje“ hry pro karty Geforce, takže je ve hře možné zvolit exkluzivní Nvidia efekty jako ambient occlusion VXAO a HBAO+
Podporuje také nové technologie, které přináší právě vycházející RTX grafické karty jako DLSS (deep-learning edge smoothing) a Ray tracing, i když tyto technologie budou přidány do hry až později.
Hra stále obsahuje i technologii od AMD TressFX, která se v upravené verzi PureHair stará o přirozený vzhled a fyzikální simulaci Lařiných vlasů.
Hlavní technologickou předností nového Tomb Raideru je ale podařená implementace nového API DirectX12, které skutečně přináší snížení HW nároků a zvýšení výkonu hry proti Dx 11, což je bohužel u her stále naprostá výjimka.
GTX 1080 tak v DX12 dosahuje o 10FPS více než v DX11, RX Vega 64 dokonce o 13, ještě větší rozdíly jsou ve frametimes, takže pod DX12 hra běží mnohem plynuleji s mnohem méně propady FPS.
Zkrátka na kartách podporujících DX12 byste měly rozhodně zvolit v nastavení DirectX12, v rozlišení 1080p na maximální detaily s vyhlazováním SMAAT2x dosahují GTX 1080 a RX Vega 64 kolem 80 FPS, v 1440p kolem 60 FPS, v 4K pak 38 a 36 FPS.
Výkony GTX 1080 a RX Vega 64 jsou tak v této hře celkem vyrovnané
Zdroj: computerbase.de
Velký přínos má také správně implementovaný DirectX 12 pro snížení zátěže na procesor, zvláště u procesorů AMD, které tak pod Dx 12 dosahují podstatně lepších FPS než pod Dx 11, u Ryzenu 2400G se tak zvedly FPS dokonce o 24 FPS, stejně tak se Ryzen 2700X dotáhl pod DX 12 na i7 8700K.
Zdroj: computerbase.de
Osobně jsem byl k přínosům DirectX12 skeptický, protože snad s výjimkou Ashes of Singularity byly dosavadní implementace Dx 12 spíš k pláči a hry na nich běžely hůře než pod Dx11, ale zdá se, že alespoň někteří vývojáři už mají potřebné znalosti pro správnou implementaci tohoto API, takže to vypadá pro Dx12 přeci jen nadějněji.
Jak vidíme na testech SotTR, pokud by se Dx12 nebo Vulkan masivně rozšířily vedlo by to k výraznému snížení nároků her nebo respektive větším možnostem pro další posun v grafice, počtu NPC na scéně a detailnosti prostředí.
Další test na méně výkonných grafických kartách provedly na webu gamegpu.com, při hraní na nejvyšší detaily v 1080p dosáhla 120 FPS GTX 1080 Ti, kolem 60 FPS GTX 1060 a RX 580, GTX 1050 Ti pak pouze 30 FPS…
Nároky na paměť
Pro nejvyšší nastavení kvality textur v 1080p je potřebná grafika s alespoň 6 GB GDDR, v 4K dokonce s 8GB paměti, grafiky s 4GB paměti by mohly použít alespoň High nastavení, ale lépe by jim sedělo spíše nastavení textur na Normal. Zkrátka nároky her na paměť neustále rostou a pokud máte rádi nejvyšší kvalitu textur, měly byste vybírat karty s alespoň 6-8 GB GDDR.
Doporučená nastavení Shadow of the Tomb Raider
Podrobný rozbor a srovnání jednotlivých nastavení vyhlazování najdete v testu na computerbase.de, kde doporučují zvolit DX 12, v nastavení ambient occlusion je nejlepší volbou HBAO+, ve vyhlazování nejlepších výsledků dosáhnete s SMAAT2x. V celkovém presetu vybrat minimálně Normal nebo lépe High, na Low a lowest už hra výrazně ztrácí vizuální kvality.
To dobře demonstruje test na integrované grafice Ryzenu 2200G, kdy je sice možné hru rozjet v 1280×720 na nejnižší detaily kolem 25 -30 FPS, ale daň ve ztrátě vizuální kvality je obrovská:
Podrobný rozbor a ukázky jednotlivých nastavení také najdete ve videu DigitalFoundry:
Souhrn
Je celkem zřejmé, že se nová hra ze série Tomb Raider vydařila jak po obsahové, tak hlavně technické stránce, kdy by mohla sloužit za vzor v implementaci DirectX 12, kde poprvé velká AAA hra dokazuje přínos a smysluplnost využití tohoto API.
Pokud vás tato hra zaujala, můžete ji pořídit na Steamu za plnou cenu 60 Euro = 1 576 Kč, levněji ji seženete v českých eshopech, aktuální ceny včetně starších dílů jako vždy zjistíte na Heuréce:
Nejnižší cenu z oficiálních prodejců má ale zatím stále GMG, standardní digitální edici s aktivací na Steamu za 36 liber = 1060 Kč, Croft edici obsahující navíc Season Pass, Original Game Soundtrack (Part of the Digital Deluxe Edition), 1 weapon/outfit (Part of the Digital Deluxe Edition), 2 Additional weapons/outfits za 54,39 Liber = 1 593 Kč.
No jsem zvědav, jestli to vůbec rozumně půjde ve FHD na mé I5 7600/ 16GB 2400 DDR4/ GF 1050Ti-4GB a samozřejmě instalováno na SSD 🙂
Mělo by slušně, i5 7600 je o trochu lepší než i3 8100, co dává s GTX 1080 Ti 90 FPS, takže procesor by to neměl brzdit, 33FPS s 1050 Ti je na maximální detaily, s 4GB 1050Ti budete muset asi hrát na Normální preset a mělo by to jít mezi 40 – 60 FPS, hlavně zvolit Dx12 🙂