The Wayward Realms – nové obří RPG na Kickstarteru
Svět RPG her může projít revoluční změnou, alespoň to slibuje oznámení nového fantasy RPG s otevřeným světem The Wayward Realms, které vyvíjí studio Once Lost Games pod vedením zkušených herních vývojářů Teda Petersona a Juliana Lefaye. Projekt dnes spustil kampaň na Kickstarteru, aby získal finanční prostředky v hodnotě alespoň 500 000 USD na vytvoření prvního buildu hry pro předběžný přístup. Během prvního dne už hráči přispěli více než 200 000 USD, takže start crowdfundingu se vývojářům této ambiciózní hry zatím vydařil…
The Wayward Realms: Nový druh RPG her?
The Wayward Realms si klade za cíl oživit žánr RPG spojením moderních herních standardů s designovou filozofii klasických starých RPG her, s využitím současného technicky nejpokročilejšího Unreal Enginu 5.
Hra slibuje hráčům bezprecedentní možnosti rozhodnutí a jejich důsledků, rozsáhlé hraní rolí s propracovanými systémy tříd a boje, s komplexními a dynamickými vztahy frakcí v realisticky ztvárněném otevřeném světě. Vývojáři svoji hrou chtějí vytvořit nový žánr her: Grand RPG.
Svět
Živoucí svět v bezprecedentním měřítku
Celková rozloha souostroví – nepočítaje vodu – je zhruba 521 000 km². Nachází se zde tisíce procedurálně generovaných měst, kobek, vesnic a zajímavých míst roztroušených mezi nimi, což umožňuje dobrodružství a průzkum v epických rozměrech, jaké nenabízí žádná jiná hra.
Kobky a města jsou navrženy tak, aby působily jedinečně, mají být vizuálně i prostorově velmi různorodé. Svět se neustále mění, města mohou růst, chátrat nebo být zcela zničena válkou, mění se i počasí, krajina a flóra spolu s ročními obdobími.
Archipelago
Mapa hry obsahuje více než stovku ostrovů, souhrnně nazývaných Archipelago, které je domovem mnoha frakcí soupeřících o vliv a moc. Dynastie se snaží udržet status quo, nováčci se snaží vydobýt si své místo na vrcholu a intrikující mocenské bloky uvádějí do pohybu dlouhodobé plány. Hráči budou mít příležitost změnit běh dějin, ale nejprve musí prokázat svou hodnotu v tomto novém světě.
Stejně jako v Daggerfallu je svět Wayward Realms zmapován, přičemž procedurální systémy vytvářejí krajinu a budují města a kobky. V prostorech mezi nimi hráči najdou nepřeberné množství obsahu, kterým se budou moci zabavit, jako jsou tábory banditů, doly, ruiny a další zajímavá místa, která budou chtít prozkoumat.
To vše v kombinaci se schopností VGM (Virtuální Game Master) generovat pro hráče nový obsah zajistí, že svět bude působit živě a má být plný různých věcí, které je třeba udělat, zvířat k lovu, zdrojů k objevování, monster k boji, jedinečných míst k vidění a nových dobrodružství k prožití.
Příběh
Wayward Realms vás vezmou na cestu souostrovím rozděleným mezi království Sidh a Splendour.
Zatímco Splendour byl kdysi srdcem orkského národa, lidé Orky postupně zatlačili stále více na sever do drsného hornatého terénu Sidhu. Tam, roztříštěné vládnoucí klany Orků čekají na příležitost k znovudobytí své bývalé domoviny.
Splendour
Je nyní královstvím lidí, utvářeným staletími vojenské expanze. Zatímco se království stále vzpamatovává z nedávné občanské války, stále existují ti, kdo usilují o získání rozlehlých zemí Splendouru pro sebe, a to jak uvnitř jeho hranic, tak i mimo ně.
Merothwyr
U západního pobřeží Splendouru leží pouštní ostrov Merothwyr, fragment mořského dna, vyzdvižený na povrch dávnou katastrofou. Ačkoli mnoho lidí obývá svěží pobřeží, pusté vnitrozemí Merothwyru je nyní domovem goblinů, jedné z mála ras, která v tak nehostinném podnebí dokáže přežít.
Iwerrdon
Na jihu se nacházejí svěží a vlhké ostrovy Iwerrdonu, království osídlené elfy v dávných dobách a začleněné do Splendouru teprve před několika stoletími. Mnoho jeho obyvatel se krčí pod tyranským jhem Splendouru a touží po příležitosti svrhnout cizí pány.
Knihovna Logos
Skryta před dynastickými konflikty leží Knihovna Logos, domov Mistrů znalostí. Z tohoto horského útočiště se pídí po všem magickém a nadpřirozeném a katalogizují zapomenuté znalosti svého světa. Bezpečnost Mistrů znalostí však není zaručena, jelikož Inkvizice sleduje každý jejich krok.
Na čí stranu se v těchto grandiózních konfliktech postavíte vy?
Virtuální Game Master
Asi nejvíce vzrušujícím prvkem je VGM – systém navržený tak, aby pozvedl hraní rolí na další úroveň. VGM, který je oživen pomocí nejnovějších technologií strojového učení, má za úkol přizpůsobit herní zážitek hráče jeho silným a slabým stránkám, stejně jako jeho preferencím a volbám.
Kromě mnoha ručně vytvářených úkolů, které hra plánuje nabídnout, má VGM na starosti i vytváření nových úkolů, se kterými se hráč setká. Toho je dosaženo pomocí šablon úkolů v pěti-aktové struktuře, která VGM umožňuje skládat nové úkoly a otevírat tak mnoho nových možností. VGM bude také brát v úvahu další úkoly, které hráč již splnil, jeho styl hry, kdo jsou jeho spojenci a nepřátelé a jaký typ úkolů hráč preferuje, a poté tyto proměnné využije k vytvoření nového, lákavého a poutavého obsahu.
Vytvořte si vlastní cestu
Ve Wayward Realms neexistuje žádný tradiční „hlavní úkol“. Hráči mají naprostou svobodu volby vlastní cesty, mohou se přidat k frakcím, které dávají smysl pro jejich postavu, a utvářet každou úkolovou linii, se kterou se setkají.
I když neexistuje žádný centrální příběh, existují úkolové linie frakcí a dynamické „světové události“, které mohou hráči ovlivnit. Tyto „světové události“ se odvíjejí nezávisle na akcích hráče, ale nabízejí mu příležitost formovat budoucnost souostroví, pokud se s nimi rozhodne interagovat.
Důsledky
Činy hráčů budou mít důsledky, a to jak dobré, tak i špatné. Ve Wayward Realms neexistuje nic jako neúspěšný úkol, pouze budoucí důsledky v závislosti na tom, jak vaše volby ovlivnily události tohoto světa. Zda budou pozitivní, nebo negativní, bude záležet na herním světě jak vaše činy zapracuje, protože každá volba vede k nějaké změně. Můžete si zlepšit nebo zhoršit své možnosti vstoupit do určitých frakcí, množství a druh reputace, kterou si získáte, a to, jak svět reaguje na vaši přítomnost.
Vztahy
Během svých cest souostrovím se hráč setká s mnoha zajímavými lidmi, se kterými si může vybudovat trvalá přátelství, nebo snad i něco hlubšího. Každá NPC postava, se kterou hráč interaguje, bude uložena VGM, který ji může později využít k tomu, aby hráčské postavě vnukl nové úkoly a dějové linie. To znamená, že jakákoli NPC postava se může stát důležitou postavou.
Systém davů
Aby se rozlehlá města souostroví zdála obydlená a živá, používají Wayward Realms systém umělé inteligence, který v daném okamžiku zobrazí na obrazovce tisíce NPC postav. Aby toho bylo dosaženo, je dav NPC chápán jako jedna entita.
Jakmile se však hráč přiblíží k jednotlivé NPC postavě, je vybavena minulostí, povoláním a rutinou, což znamená, že hráči mohou sledovat jak se odvíjí její každodenní život.
Rasy a vývoj postavy
Wayward Realms bude celkem obsahovat 8 unikátních hratelných ras: Lidé, Elfové, Trpaslíci, Orkové, Ogrové, Goblini, Cambioni a Fey. Hráči si budou moci přizpůsobit vzhled své postavy a také si vybrat z různých dovedností a výhod/nevýhod, které definují styl hry jejich postavy.
Třídy
I když existuje několik přednastavených tříd, ze kterých si hráči mohou vybrat, neomezuje je to na žádné konkrétní vybavení ani dovednosti. Hráči mají naprostou svobodu v rozvoji a definování své postavy.
Dovednosti a atributy
Hráči si budou moci vybrat z více než 30 dovedností, které ovlivňují 8 atributů a slouží k vytváření a rozvoji jejich postav. Jak hráči zdokonalují své dovednosti používáním, odpovídající atributy se automaticky zvyšují, což klade velký důraz na akce vaší postavy.
Boj
Wayward Realms nabízí jak tradiční boj kliknutím a útokem, tak i „precizní režim“ inspirovaný Daggerfallem, kdy hráči mohou myší útočit v různých směrech, s možností kdykoli přepínat mezi oběma způsoby.
Zbraně a brnění
Wayward Realms nabízí širokou škálu možností inspirovaných koncem 15. a začátkem 16. století, ze kterých si hráči mohou vybrat, včetně velmi žádaných zbraní s dlouhou násadou jako jsou halapartny. Všechny zbraně budou mít varianty vyrobené ze tří různých materiálů s vlastními silnými a slabými stránkami, takže si hráči mohou vybrat arzenál, který nejlépe vyhovuje jejich stylu hry a sestavení postavy.
Magie
Svět Wayward Realms nabízí mnoho způsobů magie, od osvědčených legend žánru, jako je Neviditelnost a Nekromancie, až po exotičtější druhy, jako je vidění světa očima NPC postavy nebo polapení nepřátel do kamene.
Wayward Realms nabízí přes 50 unikátních kouzelných efektů, se kterými si můžete hrát v systému tvorby kouzel. Kouzla lze použít v mnoha podobách, od jednoduchých projektilů a výbuchů, až po magické vlny a zdi, které brání pohybu nepřátel. Hráči si mohou svá kouzla specializovat, jak uznají za vhodné.
Plavba
Vzhledem k tomu, že se děj odehrává na souostroví, hrají lodě a čluny ve hře obrovskou roli. Lodě si hráči mohou najmout, aby se plavili z ostrova na ostrov, nebo si je mohou rovnou koupit, aby se mohli volně plavit po moři. Lodě se dodávají v různých tvarech a velikostech a nabízejí hráčům způsob cestování a v závislosti na typu lodi i místo, které mohou nazývat domovem. Hráči se sklony k zločinu si také mohou loď ukrást, i když to s sebou samozřejmě ponese následky.
Jízda na koni a soumaři
Hráči budou mít možnost zakoupit si koně, který jim pomůže na jejich cestách. Na výběr je 5 různých druhů koní, lišících se velikostí a barvou; v pouštích Merothwyru jsou navíc také velbloudi. Hráči si také mohou pořídit soumara, který jim pomůže s nošením kořisti a vybavení. Kromě samotných zvířat si hráči budou moci vylepšovat brašny a pořizovat nová udidla, sedla a dokonce i brnění pro své věrné oře.
Reputace a zákon
Hráč ve Wayward Realms je jen tak dobrý, jaká je jeho reputace, kterou ovlivnují jeho činy, k jakým frakcím se přidá a jaké zločiny spáchá. Přidání se k frakci přiláká spojence, ale i nepřátele. Reputace hráče u těchto skupin se bude dále měnit s tím, jak bude stoupat v jejich řadách. Pokud se hráč ocitne na opačné straně zákona, může být zatčen a postaven před soud. Může se pokusit vymluvit, odsedět si trest, nebo se pokusit o útěk z vězení a žít na útěku.
OnceLost Games
V roce 1996 zakladatelé OnceLost studia – Ted Peterson a Julian Lefay – vydali hru The Elder Scrolls II: Daggerfall, když pracovali ve společnosti Bethesda Softworks, a posunuli tak hranice možností počítačových her. Daggerfall, který je stále považován za jednu z největších her, jaké kdy byly vytvořeny, byl masivní jak svou herní mechanikou, tak i svým potenciálem. Krátce po jeho vydání se Ted a Julian pustili do dalších projektů a nové práce, ale dopad a potenciál Daggerfallu je provázel po celou jejich kariéru.
O téměř 30 let později se znovu spojili, aby tento potenciál naplnili, a přivedli s sebou kolegu z Daggerfallu Erica Heberlinga, původního skladatele, aby společně vytvořili nezapomenutelný a pohlcující svět. Jejich cílem je, s využitím všeho, co v Daggerfallu fungovalo, zdokonalit a rozšířit systémy, které k němu hráče přivádějí již desítky let, a zároveň zavést nové herní systémy pro vylepšení hratelnosti, aby vytvořili moderní klasiku – skutečného nástupce Daggerfallu.
Od té doby se vývojářský tým OnceLost rozrostl na přibližně 40 členů, kteří všichni pracují na tom, aby Wayward Realms ožilo. Vzhledem k tomu, že se jedná o zcela nové studio, nezískali zatím žádné financování, což znamená, že všichni vývojáři, včetně zakladatelů, pracují na dobrovolnické bázi, poháněni pouze vášní. Jsou oddaní, ambiciózní a připraveni ukázat světu, co dokážou.
Kampaň na Kickstarteru
Cílem kampaně na Kickstarteru je přivést k životu verzi The Wayward Realms pro předběžný přístup. Bude obsahovat úvod odehrávající se na startovním ostrově hry a také ochutnávku herního světa, boje a frakcí. Kampaň nabízí odměny pro podporovatele, včetně různých způsobů, jak zanechat ve Wayward Realms svůj otisk.
Shrnutí
The Wayward Realms je slibný projekt, který si klade za cíl předefinovat žánr RPG. Díky svému ambicióznímu rozsahu a inovativním funkcím je to hra, kterou se v nadcházejících měsících vyplatí sledovat a pokud ve vizi tvůrců věříte, můžete ji podpořit i menšími částkami na Kickstarteru od 7$, přístup do první Alfa verze hry ale získáte až od 40$ = cca 920 Kč.
Samozřejmě u podobných ambiciózních her je vždy riziko, že kvantita převládne nad kvalitou a obří svět nakonec bude působit nezajímavě a prázdně, jako se to stalo v No Man’s Sky nebo u procedurálně generovaných planet ve Starfieldu.
Každopádně slibované větší využití AI a VGM díky současnému pokroku v AI může konečně přinést změnu a zaplnit obří procedurálně generované světy zajímavým obsahem, takže jsem mírným optimistou a Wayward Realms budu rozhodně nadále sledovat.